Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 15 mei 2010

Het Dames-Jaarboek voor 1913, samengesteld door Emily de Buisonjé-Klijn

MAGAZIJN DE BIJENKORF
140 jaar

De Bijenkorf in Amsterdam werd opgericht in 1870 door Simon Philip Goudsmit.
De eerste winkel was gevestigd op de Nieuwendijk 132 te Amsterdam.

Wat hier voor mij ligt is het Dames-Jaarboek voor 1913, een soort van agenda/huishoudboek "voor de vrouw van stand." Uitgegeven door Magazijn De Bijenkorf, Amsterdam.
Het betreft hier de originele uitgave, dus niet het facsimile uit 1989.
(voor die facsimile-uitgave: zie onderaan dit blogbericht!)
Een zeer bizar boekje, in mijn ogen.



Zo staat er een uitgebreide sortering der wereldberoemde Royal- Worcester en Bon-Ton-Corsetten op de pagina`s 88a tot d, die gedurende de Witte Week van 13-18 Januari tegen extra lage prijzen in verkoop zal worden gebracht.
enz., enz.,
Zo te zien zijn de drie dwaze dagen reeds toen uitgevonden?

Hier is het allemaal begonnen in 1870

Op de plaats van de gesloopte beurs van Zocher kwam een noodgebouw (één laag).

Dat werd vervangen door een nieuw noodgebouw (twee lagen) op de zelfde plek.

Op deze plek is nu het huidige Beursplein.

Op de plaats van de gesloopte beurs van Zocher werd een nieuw permanent gebouw neergezet, het huidige Bijenkorf gebouw.

Elke maand in het boek begint met een Verjaardag-Kalender,
met:

Gedenkdagen van Nederlandsche Schrijvers (de verjaardagen dus).
Vervolgens kan de huischvrouw heur huishoudelijke uitgaven elke week in het boek noteren, zodat zij aan het einde dier week haar kasboek kan opmaken.
Dan is er ook ene Waschlijst (alsmede een Duplicaat Waschlijst) en een waschlijst voor de Kinderwasch (alsmede eenDuplicaat...). Wat hier opvalt zijn de Apenrokken, de Chemisetjes en de Feitels (slabbetjes).

Aan het eind van elke maand staat een lijst met 25 menu`s. Zo zie ik bijvoorbeeld als dessert: Wentelstruifjes. Hmmm.
Dan, natuurlijk, een register van ter lezing ontvangen Boeken, alsmede een register van uitgeleende Boeken.

En: de Posttarieven voor binnen en buitenland. En: Waarvan moet ik het nummer onthouden? (telefoonnummers, rijwiel, nr. van mijn horloge en natuurlijk: het nr. van mijn corset)


Er staat zelfs een Rentetafel in, maar ook: waarde van eenige vreemde Muntspeciën in Nederland,
en: Herleiding van den tijd. (Als het te Amsterdam 12 uur (middag) is, is het te Mexico voormiddag 5 uur nul minuten en te Zanzibar namiddag 2 uur 15 minuten).

En, heel belangrijk: Een 25 tal Recepten voor het inmaken in bussen en flesschen (van andijvie tot haring en van postelein tot zuring).
Dan: Hoe Kamerplanten en Bloemen te behandelen. En, onvermijdelijk: Titels en Praedicaten.

Natuurlijk ontbreekt ook niet: een lijst met Gewoon tarief voor het vervoer van Reizigers (heel leerzaam, want van Amsterdam, via Krommenie naar Alkmaar kostte 3e klasse 65 cent (1e klasse 1,30) en de bagage per 10 kg 9 cent, om maar iets te noemen).


Deel van het bijbehorende inlegvel
met de reclames van "Onze Witte Week".


Dan, aan het eind gekomen vinden we nog: Raadgevingen voor het Huisgezin om ongerief te voorkomen en te verhelpen.
vervolgens nog: Wat iedere Dame weten moet (Boa (wit) schoonmaken. Warm wit meel in een schotel doen - dan flink de boa er in wrijven, totdat ze schoon is).

En tenslotte: Het arbeidscontract met een voorbeeld: Model Dienstboden-overeenkomst (vrij van zegel).



(klik op afbeelding voor vergroting)



Rest mij nog om mijn verbazing uit te spreken over het gegoochel met jaartallen.
In 1989 werd van dit boekje een facsimile uitgegeven i.v.m. het 75-jarig bestaan van de Bijenkorf.
Dat klopt in zoverre, dat dit het huidige gebouw van de Bijenkorf betreft. Dat werd in 1914 geopend en stond op de plaats van de voormalige beurs van Zocher.
Maar op dit moment bestaat de Bijenkorf reeds 140 jaar. Men begon n.l. in 1870 in een pand op de Nieuwendijk.


Interessant is in dit kader ook de rubriek uit Het Parool: Stadsgezichten.
Hier is de link naar het artikel over De Bijenkorf:
http://www.parool.nl/parool/nl/1424/STADSGEZICHTEN/article/detail/280601/2010/02/24/Stadsgezichten-De-Bijenkorf.dhtml


Uitgave: Magazijn De Bijenkorf S.P.G., Amsterdam, 1913, 1e druk, linnen, ingenaaid en gebonden, 212 pagina`s. Met reclame-inlegvel "Onze Witte Week". Zeldzaam!
Zeer goede staat.

(verkocht)



Wat nog wel te koop is (en niet zeldzaam) is de fotografische herdruk uit 1989, uitgegeven t.g.v. het 75-jarig bestaan van het Bijenkorfgebouw aan de Dam te Amsterdam:


Uitgave:
Magazijn De Bijenkorf b.v., Amsterdam, 1989, 2e druk, hard cover, gebonden, 210 pagina`s,
ISBN 9071442268.

(verkocht)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten