Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

maandag 4 april 2011

HU-BO-BE, door S.J Postma



De strategische VerVa
in de oorlogsdagen van 1940



Het lijkt op een rebus, deze mysterieuze titel.
Misschien komt het omdat het al meer dan 70 jaar geleden is?
Het heeft ook wel iets weg van een spannend jongensboek, met een geheime club, of iets dergelijks.
Toch gaat het hier om gebeurtenissen uit het begin van de Tweede Wereldoorlog, de eerste tien dagen, toen we nog probeerden de vijand te weerstaan.
Vergeleken bij al het geweld dat tegenwoordig tot ons komt via de televisie en andere media doet dit verslag inderdaad aan als een niet echt gebeurd verhaal. We kunnen ons nog nauwelijks voorstellen hoe ingrijpend het voor ons land is geweest...

Dit boekje geeft het relaas weer van de lotgevallen van een officier-vlieger van de strategische Verkennings Vliegtuigen afdeling (VerVa) in die vroege meidagen van 1940.


In het voorwoord vinden we een uiteenzetting
van het begrip Hu-Bo-Be:



(klik op afbeeldingen voor vergroting)
Dit is wat er over bleef van een hangar met inhoud



Het is bijna niet meer voor te stellen
dat er met dit soort vliegtuigen werd gevlogen!


Bijna liefkozend wordt er gesproken van het veldje (vliegveld), de meesterlijk gecamoufleerde gevechtsklare toestellen, de durf en de vastberadenheid, het ooggetuigenverslag van de heldhaftige vliegenier die bommen afwerpt en wordt beschoten door Messerschmitt`s...

Je moet er van houden, denk ik dan maar.
Maar als document van de tweede wereldoorlog is het een interessant relaas.


Ten slotte vinden wij op het voorlaatste schutblad nog een reclame
voor een uitvoerige verhandeling van het 'Nederlandse Luchtwapen'
in de meidagen van 1940:
'een boekwerk dat elke Nederlander wil lezen en bezitten'!



Uitgave:
Born, Assen. 1945, 2e druk, karton, ingenaaid, 61 pagina`s,
met foto`s en illustraties, verkleuring. Prima conditie.


(verkocht)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten