Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

maandag 28 maart 2011

LATRINES, door Susanne Piras (red.) e.a.

Antieke toiletten - modern onderzoek




Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel over geschreven en vaak ook nog een boek over uitgegeven!

Neem nu het onderhavige onderwerp.
Zo`n boek verzin je niet, dat moet dus wel serieus genomen worden.




(klik op afbeelding voor vergroting)

Dit boekje is het resultaat van recent (we schrijven 1994) wetenschappelijk onderzoek en van de eerste studiedag over Romeinse en middeleeuwse toiletten.
"Vroeger zag men tijdens opgravingen en ander archeologisch onderzoek een toilet makkelijk over het hoofd. Tegenwoordig heeft men echter ook belangstelling voor de alledaagse gewoontes van vele eeuwen geleden en richten wetenschappers hun aandacht vaker op het bijzondere gewone."

"Het boek is samengesteld in dezelfde volgorde als de studiedag. Na een introductie over hygiëne in de oudheid en in de middeleeuwen komen in de volgende hoofdstukken respectievelijk Romeinse openbare latrines en privé-toiletten aan bod. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de toiletvoorzieningen in de middeleeuwen. Om tegemoet te komen aan het interdisciplinaire karakter van het onderzoek werd aan het einde van de studiedag een aantal discussiegroepen gevormd met als gespreksthema`s: ontwerp, infrastructuur, hygiëne, sociaal-culturele context en toiletten in niet-westerse culturen. In de slotbeschouwing van dit boek vindt de lezer de conclusies van de gevoerde discussies samengevat."



Houtgravure van Jos Murer uit 1576.
Een erkertoilet aan de achterzijde van de woning linksboven
loost op een open plek in de stad waar tevens vee werd gehouden.



Deze openbare latrine in Ostia bood plaats aan twintig personen.



Boven dit tweepersoons toilet bevindt zich een met stro gevulde ruif.
De reiniging van toiletten was niet altijd even adequaat,
zoals blijkt uit de valpartij van de monnik.


Uitgave:
Edu`Actief (Cultuurhistorische reeks), Meppel.
1994, 1e druk, Paperback, 60 pagina`s, ISBN 9051171757, zeer goede staat.
(Deze uitgave werd mede mogelijk gemaakt door Sphinx Sanitair B.V.)

(verkocht)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten