Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

woensdag 21 maart 2018

BARON VAN MÜNCHHAUSEN

DE BARON VON MÜNCHHAUSEN

en zijne

 ZELDZAME AVONTUREN

Opnieuw bewerkt naar Théophile Gautier
met 6 gekleurde platen 
naar aquarellen van W. Simmler


Was Tyl Uilenspiegel een grapjas, de Baron kon er ook wat van! Alhoewel hij meer een soort "Emile Ratelband" was, 
een opschepper avant la lettre...

Wie was toch die Baron van/von Münchhausen?

Hij was een fictieve edelman die is 'geschapen' door de Duitse schrijver Rudolf Erich Raspe in zijn boek uit 1785 en was losweg gebaseerd op een werkelijk bestaande baron, 
Hieronymus Karl Friedrich, Freiherr von Münchhausen (1720–1797), die vocht voor het Russische keizerrijk in de Russisch-Turkse oorlog van 1735-1739.

Bron: Wikipedia:

Het onderhavige boekwerkje is één van de vele uitgaven die  in de loop van ruim 2 eeuwen zijn verschenen.
En als er niet voorin een opdracht was geschreven had ik kunnen blijven gissen naar het jaar van uitgifte.
Nu weet ik dat het in ieder geval niet na 1884 is gedrukt.

"Van Loesje aan haar broer Frits,
Padang 23 April 1884"



Er zijn 6 gekleurde platen in het boek, 
aquarellen van de Duitse kunstenaar Wilhelm Simmler (1840-1914 (volgens artnet)


Uit 'Reis in Rusland en naar St. Petersburg':


...en overtuigde mij spoedig dat mijn paard aan den haan 
van den kerktoren hing...


 Titelpagina

Uit 'Avonturen in den oorlog tegen de Turken':


...Intusschen leidde ik mijn Litthauer (paardenras) 
naar de fontein...


Uit 'Avonturen in den oorlog tegen de Turken':


...Toen het schot viel wierp ik mij op den kogel...

Uit 'Avonturen in den oorlog tegen de Turken':


...bij mijn eigen staart in de hoogte tot boven het water 
had opgeheven...


Heel grappig vind ik de onderstaande passage uit het verhaal over de 'gevangenschap bij de Turken':

"Eerst blies het de 
-Dessauer marsch, vervolgens 
-Zonder Liefde, zonder wijn,
-Een bollenbakkertje op zijn muilen, 
-Het westelijk windje wakkert op,
en nog een menigte van volksliederen, onder welke de ballade 
-Er ging een patertje langs den kant."


Alleen van de laatste 2 versjes heb ik een tekst kunnen vinden:


Mocht u (het patertje) mee willen zingen:



Vraagt u mij niet welk 'teeken' dit zou moeten zijn, 
ik blijf u het antwoord schuldig:




Uit 'zesde avontuur ter zee':


...Hierop vulde Z.H. zijn glas en het mijne...


Uit 'Reis dwars door de aarde':


...De gloeijende kolen die zonder ophouden in de hoogte vlogen...


Tenslotte de achterplat met het stempel van de drukker/binder:


Stempel: J. Giltay en Zoon Boekbinderij, Dordrecht


Wat het boek tenslotte ook nog aandoenlijk maakt is de aantekening in potlood op het laatste schutblad:
A b
O m a.
______________________


Te koop bij Tureluur, voor € 25,00
Link bestelpagina:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten