Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 22 mei 2010

Het Mierenboekje, door Chr. G. Salzmann

Aanleiding tot een verstandige opvoeding der opvoeders.
Vertaald door Louis Landry met voorrede en aanteekeningen
door Dr. J. H. Gunning W.zn


Wat op het eerste oog een boekje lijkt met een verhandeling over mieren blijkt een pedagogische verhandeling te zijn over het opvoeden van de opvoeders.
Zowaar nog heden ten dage een actueel onderwerp!

Al met al een merkwaardig, en misschien daardoor ook wel beroemd, boekje.

Een groot deel van het boekje wordt ingenomen door: "Een woord vooraf", "Inleiding" (van Dr. J. H. Gunning W.zn.), "Het Mierenboekje (Aan Herman!)" en "Voorbericht",
in totaal 54 pagina`s.

Tenslotte wordt het boekje afgesloten met "Aanteekeningen door Dr. J. H. Gunning W.zn.",
ook nog eens 19 pagina`s.

Deze Dr. Gunning heeft zichzelf wel een heel prominente rol toebedeeld.
"Schrijf zelf een boek", zou ik denken!

Oordeel zelf maar wat u er van vindt.
In ieder geval geeft het een aardig beeld van de idee over opvoeding anno een eeuw geleden.


Voorin het boekje is een pamflet geplakt van de Leesbibliotheek van de Ontwikkelingsclub "Kennis is macht":

(klik op afbeelding voor vergroting)

Waarschijnlijk was het bij deze leesbibliotheek in bezit?

Uiterst curieus zijn de "volgende wenken":
-...de boeken... met een stuk papier omwikkelen...
-onder het eten niet te lezen, ...
-...vinger aan de lippen vochtig te maken...gezondheids oogpunt...
-...vouw dan nimmer het blad om, ...


Uitgave: Mij. voor Goede en Goedkoope Lectuur, door G. Schreuders, Amsterdam.
1906, 1e druk, halflinnen, ingenaaid, gebonden, hard cover, LVIII + 139 pagina`s,
zeer goede staat (met pamflet leesbibliotheek).

(Het afgebeelde exemplaar (met pamflet) is niet meer te koop!
Een ander exemplaar, in goede staat en zonder het pamflet der leesbibliotheek, is inmiddels ook verkocht.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten