Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 19 september 2010

Nederlandsche Bell-Telephoon Maatschappij, Officieele Gids 1891

Het betreft weliswaar een facsimile-uitgave uit 1970, maar desalniettemin is het een curieus boekwerkje.
Het is een telefoongids voor de steden Amsterdam, Haarlem, Zaandam, Hilversum, Baarn, Bussum, Utrecht, Arnhem, Groningen, Rotterdam, Dordrecht, Schiedam en `s-Gravenhage.


Op de achterplat een advertentie van Blooker`s cacao,
u weet wel, van de slogan 'half elf Blookers tijd'

In mijn jeugd circuleerde het volgende rijmpje:
"Half elf, Blookers-tijd.
Maar ik en mijn vrouw drinken Van Houten`s cacao!"

In de inhoud vinden wij, behalve een lijst van geabonneerden, de volgende onderwerpen:
Dienstregeling (alsof het de spoorwegen betreft)
Tarieven: Aansluiting, Telegraafdienst, Tarief en Voorwaarden
Exploitatie-uitkomsten: Aantal geabonneerden Amsterdam in juni 1891: 1540
Publieke Telephoonstations: 7, te weten: Station Holland Spoor Westerdok, Station Staatsspoorwegen Weesperpoort, Koopmansbeurs, Overzetveer Y de Ruyterkade, Overzetveer Y overzijde Y, Abattoir (Restauratie), Rijkstelegraafkantoor (hoofdkantoor).


Hier vindt u de Handleiding voor het gebruik van de toestellen in het plaatselijk verkeer (links)
alsmede de Handleiding voor het gebruik der Intercommunale Lijnen (rechts):

Voor Amsterdam treft u hier aan:
Het oproepen van Beursbezoekers.
"Wenscht de opgeroepene aan die oproeping gehoor te geven dan kan hij volgens tarief gebruik maken van het publiek station ter Beurze." enz, enz.
Tegen de tijd dat je iemand aan de lijn kreeg was je een halve dag verder!


Uitgave:
(Oorspronkelijke uitgave 1891: Amsterdamsche Boek- en Steendrukkerij, v/h. Ellerman, Harms & Co)
Facsimile:Thomas Rap, Amsterdam, 1970, soft cover, Pb., 280 pag., besch. rug,
ezelsoren voorplat.

(Verkocht)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten