Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

maandag 23 mei 2011

Roskam en Rommelpot van `t Hanekot



Door Joost van den Vondel.

inleiding en toelichtingen van A.J. Schneiders
(los bijgevoegde brochure, geniet, van 16 pagina`s)



voorplat

Joost van den Vondel (1587 - 1679) eindigde in 2004 als nummer 53 tijdens de verkiezing van De Grootste Nederlander.
Hij heeft een indrukwekkend oevre op zijn naam staan, maar is denk ik toch vooral bekend om zijn toneelstukken, waarvan de Gijsbrecht van Aemstel, Joseph in Dothan en Lucifer wel de bekendste zijn.



In het onderhavige boekje bevond zich een Sinterklaasgedicht uit 1944 dat ik u niet wil onthouden. (natuurlijk niet zo brillant als Vondels dichtkunst...)

(klik op afbeeldingen voor vergroting)


hart. groeten van Sint


Uit Vondels 'Profiel':

Vondel bleef naast lofdichten op personen die hij bewonderde ook altijd hekeldichten publiceren tegen de calvinistische predikanten en de politieke navolgers van Maurits. Gedichten als Geuse Vesper (ca. 1625), Rommel-pot van 't Hanekot (1627), en Roskam (1630) zijn hier voorbeelden van. Met dergelijke literatuur maakte de dichter zich uiteraard niet bij iedereen even geliefd, maar hij verwierf door zijn maatschappelijke engagement en stijl toch een zekere status en was als schrijver succesvol.




titelblad







verschillende verschijningsvormen van de Roskam


roskam
1) Apparaat, werktuig of gereedschap 2) Deel van paardenfokkerij3) Dierenkam 4) Gereedschap 5) Hekeldicht van Vondel 6) Hekeling7) Ijzeren borstel 8) Ijzeren kam voor dieren 9) Kaarde 10) Kam 11)Paardekam 12) Paar...


Vondel met de Rommelpot

Een rommelpot of foekepot is een oud volksmuziekinstument en bestaat uit een aardewerken pot met een vlies erover gespannen, etc.



klinkdicht


Roskam wordt voorafgegaan door een klinkdicht op het overlijden van Cornelis Pieterszoon Hoofd. (tegenwoordig geschreven als: Hooft).
C.P.Hooft was de vader van Pieter Corneliszoon Hooft (bekend geworden als de duurste winkelstraat van Amsterdam, vooral bekend bij de jet-set!: de PC Hooft)



Roskam, links de verkleinde reproductie uit ± 1630



Hanekot . Wij zouden het tegenwoordig een kippenhok noemen...

kot
het -woord kotten, koten 1 ellendig huis of hok; 2 Zuid-Nederlands huis, gedeelte van een huis; schuurtje, bijgebouw, loods, berging; in zijn kot blijven a) thuis blijven; b) zich stil houden; iem. in zijn kot jagen iem. op zijn nummer zetten, de mond snoeren; uit zijn kot komen uit de hoek komen;


Rommelpot van `t Hanekot, links verkleinde reproductie uit 1627.


Uitgave:
La Rivière en Voorhoeve, Zwolle (Keur uit onze klassieken I).
1940, 1e druk, soft cover met flappen, gebrocheerd, 30 pagina`s, geïllustreerd.
inclusief losse brochure "Inleiding en toelichtingen van A.J. Schneiders."
Tevens inclusief handgeschreven Sinterklaasgedicht uit 1944.

(Verkocht)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten