Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

vrijdag 9 april 2010

Een bewogen vrijdag op de Breestraat door Sani van Bussum

"Een vertelling uit de tweede helft der 19de eeuw"


Soms koop ik een boek louter en alleen vanwege de band.
Dit is er zo een. Het boek heeft een grof linnen band met een prachtige houtsnede op de voorplat.
De ontwerper is Jan Bertus Heukelom (1875-1965).
Hij was onder meer Grafiek docent op het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in de Gabriël Metsustraat te Amsterdam. Eén van zijn bekendste studenten was: Fré Cohen.

De voorstelling geeft de Jodenbreestraat weer zoals die er vóór de oorlog uitzag. Met op de voorgrond een straatventster en op de achtergrond de Zuiderkerktoren. De klok wijst tien voor half één?
Maar mijn belangstelling geldt méér, want: de kunstenaar staat ongeveer ter hoogte van de plek waar ik 12 jaar lang een klein souvenirszaakje heb gedreven (links). U kijkt recht naar de plek waar tegenwoordig café `t is fris is gevestigd. Met dat verschil dat er niet één huis meer staat dat op de afbeelding is te zien.
In de tachtiger jaren van de vorige eeuw werd overal nieuwbouw gerealiseerd. Aan de rechterkant staat nu de Toneelacademie.


                                                                                                Sani van Bussum


Sani van Bussum was het pseudoniem van Sientje Prijes (1876-1933). Ruim voor de oorlog schreef zij 'Een bewogen Vrijdag op de Breestraat', 'Het Joodsche bruidje' en 'In de Gouden Klok'. Haar onderwerp was vooral het leven in de Amsterdamse jodenbuurt; haar blik was niet gekleurd door de sjoa maar ze schreef wat je noemt met nesjomme.




Sientje Prijes (roepnaam Sani) werd op 4 augustus 1876 in de Amsterdamse Jodenbreestraat geboren als derde kind in het arme middenstandsgezin van de horlogemaker Moritz Prijes en Marianne Speijer. Na haar werden nog twee kinderen geboren, die spoedig overleden.



DE BUURT

Haar vader kwam uit de mediene. Hij was geboren in Vlissingen en trouwde met de rasechte Amsterdamse marktkoopmansdochter Marianne Speijer. Het echtpaar vestigde zich in de Amsterdamse jodenbuurt. Het milieu waarin Sani opgroeide, beeldde zij later onder het pseudoniem Sani van Bussum uit in haar in 1930 verschenen novelle Een bewogen vrijdag op de Breestraat.
Het beschrijft een dag uit het leven van het echtpaar Davids waar juist het eerste kind wordt geboren. In de hoofdpersonen David Davids en diens vrouw Duifje van Dam zijn duidelijk de ouders van Sani Prijes te herkennen. Net als Moritz Prijes heeft de figuur David Davids een horlogewinkel in de Jodenbreestraat en komt hij uit de mediene. Bovendien speelt de novelle in de jaren zeventig van de negentiende eeuw, toen ook het echtpaar Prijes hun eerste kind kreeg.

Uitgave: Querido te Amsterdam, 1930, 1e druk, linnen, ing., geb., 127 pagina`s (ongelijk, want opengesneden)



(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten