Met inleiding van C.G. `t Hooft.
Uitgegeven ter herinnering
aan Jan van der Heyden
Overleden te Amsterdam
De meeste mensen zullen Jan van der Heyden (1637-1712) kennen als uitvinder van de brandspuit.
Maar hij was meer, zoals iemand het uitdrukte 'De Leonardo Da Vinci van de Lage Landen'.
Want niet alleen hield hij zich bezig met werktuigbouwkunst (de brandspuit, maar ook de straatlantaarn), maar was hij tevens een zeer gewaardeerd kunstschilder.
Tegenwoordig noem je zo iemand in het huidige jargon: multidisciplinair.
(zie: Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_der_Heyden)
17e eeuwse brandspuit in het Nationaal Brandweermuseum.
Op de achtergrond een zuigpomp van Jan van der Heyden
(foto: Quistnix)
Jan van der Heyden Lantaarn
Deze lantaarn is is oorspronkelijk ontworpen en geplaatst in Stad Amsterdam in 1663 ca 2500 stuks. Lantaarn bestond uit een reservoir met een gesloten en een open gedeelte, verbonden met een tuit met daarin een lemmetpijpje en een pit. De lantaarns stonden op vierkante palen op negen voet (2,55 meter) boven het straatniveau. Aan het boveneinde zat een plint om de lantaarn vast te maken. Onder deze plint waren luchtgaten geboord. De glazen lantaarn van twee voet hoog (57 cm) werd afgedekt door een losse zogenoemde buitensnuiver die de rook van de lampenpit aan alle zijden uitliet. Aan een zijde van de lantaarn zat een deurtje voor het reinigen van de glazen ruiten. De pit, of lemmet, bestond uit dik gedraaid katoen. Jan van der Heijden berekende dat voor een brandduur van ongeveer honderd uur één mangel olie (1,21 l) nodig was. Als brandstof gebruikte men een mengsel van half raapolie (olie door molens uit koolzaad geslagen) en half lijnolie. ’s Winters bij zeer strenge vorst werd zelfs tweederde deel lijnolie toegepast om bevriezing van het oliemengsel te voorkomen.
Ter gelegenheid van zijn tweehonderdste sterfdag werd dit boekwerkje uitgegeven.
Het voorwoord beschrijft het leven en werk van Jan van der Heyden:
Afgebeeld (in zwart/wit) in dit boekwerk zijn:
Stadhuis en Nieuwe Kerk gezien van uit de Kalverstraat (Louvre, Parijs),
Dam met een gedeelte van het Stadhuis en van de Waag (Rijksmuseum, Amsterdam),
Dam gezien van de Kalverstraat naar de Vischmarkt (Verzameling N.N., New York),
Rotterdammer bierkaay en Oude Kerk (Ermitage, Petersburg),
Sint Antonispoort met O.Z.Huiszittenhuis en Zuiderkerkstoren (Ermitage, Petersburg),
Keizersgracht met Westerkerkhof en -Kerk (Verzameling Rothschild, Parijs),
Keizersgracht met de Westerhal en -Kerk (Verzameling Kappel, Berlijn),
Haarlemmerpoort (Staatlische Museum, Berlijn).
Stadhuis en Nieuwe Kerk gezien van uit de Kalverstraat:
Het werk hangt in het Louvre te Parijs en u ziet het hieronder in kleur:
In 1911 besloot de vereniging Amstelodamum om t.g.v. zijn tweehonderdste sterfdag een gedenksteen te plaatsen in de gevel van het pand Koestraat no. 5 dat hij sedert 1681 in gebruik had als woning en werkplaats:
Home Over geveltekens Resultaten Verdwenen Gevonden Links Word lid! Contact Zoeken |
Uitgave:
Diezelfde Vereeniging Amstelodamum heeft ook opdracht gegeven voor de uitgave,
door Ten Brink & De Vries, Amsterdam, van dit onderhavige boekje in 1912.
1e druk, karton, 16 pagina`s + 8 zwart/wit reproducties (6 van de 8 beschermd door vloepapier).
(verkocht)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten