Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 1 januari 2011

Zangbundel voor het Nederlandsche Leger



Uitgegeven op last van den Minister van Oorlog.


"Weest met mij de dragers van `t Hollandsche lied
O, breng het in huizen en zalen,
Het blijve uw trots, ons vaderlandsch lied,
Dat lied onzer eigene tale.

(Mr.v.d. Mey en Hofland)

Dit zangbundeltje is waarschijnlijk uitgegeven in de Eerste Wereldoorlog.
Dat doet althans het jaartal '1915' vermoeden dat links onderaan op de tekening van marcherende soldaten is te ontdekken.

Minister werd nog met een hoofdletter geschreven en er was in het geheel geen sprake van 'defensie'. Het was gewoon Oorlog, punt uit...


Het boekje is afkomstig uit de verzameling van P. de Haan, zoals het stempel bovenaan de linker bladzijde laat zien. Wie die mijnheer (of mevrouw, wie zal het zeggen?) P. de Haan is of was is niet te achterhalen. Vaak komt een verzameling op de markt na het overlijden van de eigenaar, zeker als de erfgenamen er geen interesse in hebben...

Wie was ooit de bezitter van dit liedbundeltje?:
Wiebe Tj Bijker, onderofficier,
(klinkt als iemand uit Friesland afkomstig?)
9e Compagnie, 2e Bataljon, 9e Regiment, 1e Peloton, 1e Eskadron
(er gaat een heel leven schuil achter zo`n doopceel)

De drie eerste liederen in deze zangbundel zijn de volksliederen van Holland, Friesland en Limburg,
'Wilhelmus van Nassouwe', 'Frysk bloed, tsjuch op!' en 'Waar in `t bronsgroen eikenhout'.
Hoe vaak zou het gezongen zijn? Tijdens de mars? Op oefening? Of toch alleen maar bij officiele gebeurtenissen!



inhoud


Of waren het toch de stoere vaderlandslievende heldenliederen, zoals 'De Zilvervloot' of 'Er was een oorlogsschip' die door de rotten schalden...?
Ik vermoed echter dat de liedjes die wèl gezongen werden niet in deze bundel voorkomen.
En dat is van alle tijden, toch?

Droeg Wiebe dit boekje altijd bij zich?, zat het in zijn plunjezak? Of bewaarde hij het zorgvuldig in zijn kast?
Het zal voor altijd een mysterie blijven.
En gelukkig ligt die Eerste Wereldoorlog ver achter ons!


Uitgave:
Minister van Oorlog, 1915 (?), gebrocheerd, soft cover, 16 x 10 cm,
geniet (roestvlekjes), binnenste blad los, 48 pagina`s, lezerssporen.

(Verkocht)



1 opmerking:

  1. Ik ben ook in het bezit gekomen van dit bundeltje. Wie wil het kopen.
    Reageren via de mail s.v.p.


    BeantwoordenVerwijderen