Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 19 maart 2011

Dag STOEL naast de TAFEL, Paul van Ostaijen

Een programma van fragmenten uit het
MUZIKAAL PLASTISCH LITERAIR OEVRE
van de Vlaamse ExPrEsSiOnIsTiScHe Dichter
PAUL VAN OSTAIJEN
gespeeld door
NIEUWE KOMEDIE
(de omslag)
Dit boekje is gemaakt voor een programma dat de Nieuwe Komedie heeft opgevoerd in 1969.
De premiere van dit programma was op 19 april 1969 in het Paviljoentheater te Scheveningen.
Dit Paviljoentheater dat naast het Kurhaus was gelegen is in 1976 gesloopt.
(links op deze pagina een lijst van de hotels en gebouwen in Scheveningen die na 1945 zijn gesloopt, waaronder het Paviljoentheater (klik dit aan voor meer info)
Zo klein als het is, zo plezierig en toch eenvoudig is het uitgevoerd.
Niet alleen de omslag (onbekend is de ontwerper hiervan), maar ook de inhoud is interessant en bestaat uit een beschrijving van het gebodene.
Ik meen hier een drukfout te hebben geconstateerd, want na de Introductie volgt Deel I (pag. 7) dat wordt afgesloten met PAUZE. Daarna zou logischerwijze Deel II moeten volgen, maar hier wordt (opnieuw) vermeld: Deel I (pag. 9).
(titelblad)
(Samenstelling en
mise- en -scène:
etc...)
(Er treden op: ...
Technische verzorging: ..)
(De Quakzalver op zijn Theater
roert hier lustig zijnen snater)
Voor wie meer over Van Ostaijen weten wil is hier de link naar Wikipedia:
Voor iemand die maar 32 jaar werd heeft hij een onuitwisbare plaats ingenomen in de literatuur!
(Dadaïsme ? Bauhaus ?)
(wiegeliedje)
(De Aftocht)
Het boekje besluit met een biografie van Paul van Ostaijen, geboren 22 februari 1896 en overleden aan TBC op 18 maart 1928, gisteren juist 83 jaar geleden...
Meer biografische gegevens zijn, behalve op Wikipedia (zie boven), te vinden op:
of:
of bekijk zijn 'zelfportret':
Ik weet niet wat u er van zult vinden, maar ik werd meteen verliefd op dit kleinood van een boekje!
Uitgave:
Nieuwe Komedie 1969, 1e druk. Gebrocheerd, geniet, 64 pagina`s, goede staat.
(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten