Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter

zondag 6 maart 2011

Van Paardetram naar dubbelgelede, door W.J.M. Leideritz

De roemrijke geschiedenis van de Amsterdamse tram (en bus) in vogelvlucht.

Dit boek lijkt mij een 'must' voor tramliefhebbers.

De eerste paardetramlijn (tegenwoordig dient men paardentramlijn te schrijven) ter wereld verscheen in 1832 in New York. In 1854 in Moskou en Parijs. In 1864 in Den Haag en (pas) in 1875 in Amsterdam.





De stofomslag met links en rechts de flaptekst
(klik op afbeeldingen voor vergroting)


Ten geleide



Inhoudsopgave



Op zoek naar meer informatie over W.J.M. Leideritz stuit ik op een site van Cor Fijma:
Trams allerlei. Zeer de moeite van het bekijken waard!



De eerste electrische stadstram ter wereld, Berlijn.



Amsterdams eerste paardetram



Tramkaartjes



Autobus met houtgasgenerator, in de oorlog.



Pontonbrug over het IJ, gevormd door aan elkaar verbonden wegveren.

Deze Pontonbrug verving van 1 april tot 14 augustus 1945 het Buiksloterwegveer.
Dit in verband met de stopzetting der kolenleveranties aan de pontverbindingen..
Het was in die tijd de enige verbinding van de stad met de noordelijke contreien.




Rechts de eerste gelede tram, in de remise Havenstraat,
deed in 1957 in Amsterdam zijn intrede.


In 1955 was er een (wilde) staking van het Amsterdamse trampersoneel.
Het spannende voor mij (toen 11 jaar) was dat er op sommige routes legervoertuigen werden ingezet. De ritten waren gratis.
Voor de stakers was er minder begrip. Zij die hadden gestaakt werden zonder pardon ontslagen!




Paardentramremise, Droogbak, 1888


Uitgave:
Minerva, Zandvoort aan zee, 1966, 1e druk. Linnen, stofomslag (beschadigingen met plakband gerepareerd). 176 pagina`s, zeer goede staat.

Te koop op www.boekwinkeltjes.nl: Tureluur, voor € 10,00
Directe link naar het bestelformulier:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten