De roemrijke geschiedenis van de Amsterdamse tram (en bus) in vogelvlucht.
De eerste paardetramlijn (tegenwoordig dient men paardentramlijn te schrijven) ter wereld verscheen in 1832 in New York. In 1854 in Moskou en Parijs. In 1864 in Den Haag en (pas) in 1875 in Amsterdam.
De stofomslag met links en rechts de flaptekst
(klik op afbeeldingen voor vergroting)
Ten geleide
Inhoudsopgave
Op zoek naar meer informatie over W.J.M. Leideritz stuit ik op een site van Cor Fijma:
Trams allerlei. Zeer de moeite van het bekijken waard!
Autobus met houtgasgenerator, in de oorlog.
Pontonbrug over het IJ, gevormd door aan elkaar verbonden wegveren.
Deze Pontonbrug verving van 1 april tot 14 augustus 1945 het Buiksloterwegveer.
Dit in verband met de stopzetting der kolenleveranties aan de pontverbindingen..
Het was in die tijd de enige verbinding van de stad met de noordelijke contreien.
Rechts de eerste gelede tram, in de remise Havenstraat,
deed in 1957 in Amsterdam zijn intrede.
In 1955 was er een (wilde) staking van het Amsterdamse trampersoneel.
Het spannende voor mij (toen 11 jaar) was dat er op sommige routes legervoertuigen werden ingezet. De ritten waren gratis.
Voor de stakers was er minder begrip. Zij die hadden gestaakt werden zonder pardon ontslagen!
Uitgave:
Minerva, Zandvoort aan zee, 1966, 1e druk. Linnen, stofomslag (beschadigingen met plakband gerepareerd). 176 pagina`s, zeer goede staat.
Directe link naar het bestelformulier:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten