Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 9 januari 2011

Cabarestafette te boek, samengesteld door Jan Pieterse


Nieuw cabarettalent presenteert zich:


Een luchtig, doch kostelijk tussendoortje is dit boekje met onder andere (lied)teksten en dialogen.
Hierover zegt de samensteller in zijn inleiding:
"Bij het samenstellen van deze bloemlezing bleek dat de liedtekst en de dialoog het op papier beter doen dan de conference. Die moet in veel gevallen bewerkt worden tot een kort verhaal. De mimiek en de eigen manier van zeggen van de uitvoerend artiest wordt te zeer gemist.
Het korte gedicht is ook zeer afhankelijk van de voordracht. Ik weet uit ervaring dat het volgende vers het in het theater goed doet, terwijl het op papier absoluut niet overkomt:

Voorgoed genezen
Ik besloot met de trein naar Tiel te gaan
alwaar ene Jomanda wonderbaarlijke genezingen verrichtte.
En ziet: op de heenweg kon ik zitten
maar oh wonder, op de terugweg kon ik staan."


(klik op afbeeldingen voor vergroting)

Op de achterplat een toelichting op het verschijnsel Cabarestafette in het bijzonder en cabaret in het algemeen, alsmede enige informatie over de samensteller.

We schrijven 1995, alweer 15 jaar terug, en we constateren het volgende:
26 Namen passeren de revue, waarvan slechts een klein deel de tijdelijkheid van de 'eeuwige roem' hebben bereikt: Thomas van Luyn en Mike Boddé (Ajuinen & Look), Lenette van Dongen, Bert Klunder (1956-2006), Jeroen van Merwijk, Erik van Muiswinkel, Diederik van Vleuten, Maarten van Roozendaal, Kees Torn en Hans Teeuwen.

Van Kees Torn, die een ware taalkunstenaar blijkt te zijn en heden ten dage volle zalen trekt de volgende versjes:



Er staat ook een cartoon in het boekje van Rick Lorenzo Dros:



En tot slot heb ik hier de aanhef van het 'bijbelverhaal' van Hans Teeuwen afgedrukt.
Hij vertelt in het kort even waar de Bijbel over gaat! Geheel op zijn eigen onnavolgbare manier:

(klik op afbeelding voor vergroting)


Het slot van zijn bijbelverhaal:
"Ja, toen zeiden ze, nou is `t mooi geweest en hebben ze hem gekruisigd. En dat is allemaal in de Jordaan gebeurd. En dat is helemaal niet leuk, want dan hang je daar helemaal alleen en je krijgt jeuk, wat dan?
Of dat ze je naast iemand hangen die alleen maar over voetballen kan praten......."


Uitgave: Novella Uitgeverij, Bussum, 1995, 1e druk, Paperback, 127 pagina`s,
ISBN 9068062220, uitstekende conditie.

(verkocht)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten