Ik kan het niet laten, ik moet iets vertellen en laten zien over en van deze, ooit door Orlow begonnen, bedrijfscollectie. Begonnen als een soort ideologie: kunst in de fabriekshal, teneinde het moreel (en daarmee de productiviteit) te verhogen of hoog te houden.
( Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/BATartventure_Collection)
Meer dan het dubbele van de geschatte maximumopbrengst dus!
Totale opbrengst van de veiling van 8 maart: euro 13,277,800.- En dat is alleen nog maar de eerste sessie (de eerste 103 lots).
De Pers van 8 mrt 2010:
Veiling van de eeuw Peter Stuyvesant collectie
‘Het was een gekkenhuis’
Door: Koster & Jojanneke
Gepubliceerd: vandaag 21:28
Update: vandaag 21:29
Een miljoentje of vijf moet het eerste deel van de veiling van de Peter Stuyvesant collectie hebben opgeleverd. ‘De champagne staat klaar.’
De geuite ergernis in de kunstwereld heeft niet kunnen voorkomen dat zo’n vijfhonderd kunstbobo’s – en vijftig internationale telefoonbieders uit onder andere de VS, Zuid-Amerika en Azië – gisteren samenkwamen in veilinghuis Sotheby’s voor de grootste modernekunstveiling ooit in Nederland.
Het was de aftrap van de veiling van de Peter Stuyvesant collectie; een van de oudste en meest bijzondere bedrijfscollecties die bestaan. Directeur Sotheby’s Nederland Mark Grol sloeg behendig met het hamertje. De collectie die tabaksondernemer Alexander Orlow eind jaren vijftig begon samen te stellen voor in zijn fabriek in Zevenaar bestaat uit werken van zowel beroemde internationale als nationale kunstenaars, zoals Karel Appel, Corneille, Lucebert, Schoonhoven, Valserelli, Poliakoff, Niki de St. Phalle, Kippenberger, Boetti, Mangold, Soto en Poliakoff.
Grootste Appel ooit
De kunstbatterij is genoemd naar een van de sigarettenmerken die in Zevenaar werden geproduceerd. De meer dan duizend werken, waaronder de grootste Appel ooit gemaakt, zullen in drie veilingen compleet van de hand worden gedaan. Het feit dat een dergelijk unieke verzameling – daar de tabakswet alle reclame voor tabaksproducten verbiedt, tegenwoordig de BATartventure Collectie genoemd – hiermee uiteenvalt, leverde een jaar lang een hoop gesputter op. Grove scheldwoorden als ‘cultuurbarbarisme’ werden niet geschuwd.
Gekoesterd
‘Ach, die hele verzameling stond daar maar in opslagruimten’, aldus Eva van Geldrop van Sotheby’s. ‘Dat is doodzonde, dan ziet niemand ze. Van deze werken moet genoten worden. Ze moeten verzorgd worden door goede handen en gekoesterd worden. En waarschijnlijk komen er toch een paar belangrijke stukken terecht bij Nederlandse musea. Die bieden ook mee. De belangstelling is overweldigend. De afgelopen week waren de kijkdagen; het was een gekkenhuis.’
Orlow, destijds managing director van Turmac Tobacco, stelde uiteindelijk een paar belangrijke adviseurs aan die hem hielpen met het verder uitbreiden van de collectie, waarvan gisteren de eerste 163 topstukken onder de hamer gingen. Raadgevers waren onder anderen de museumdirecteuren Willem Sandberg en Wim Beeren, en voormalig directeur van het Concertgebouw en groot kunstverzamelaar Martijn Sanders.
Vijf miljoentjes
De totaalopbrengst was bij het ter perse gaan van deze krant nog niet duidelijk, maar verwacht werd dat die over de vijf miljoen zou komen. ‘Door het dak dus, we hebben de champagne al klaarstaan. De werken zijn nog in perfecte staat. Ze hebben ondanks de fabriek weinig geleden.’
British American Tobacco, de fabrikant die de Turmac-fabriek overnam en vorig jaar heeft gesloten, is de lulligste niet. Oké, ze verscheuren een van de belangrijkste kikkerlandcollecties, maar pompen in ruil daarvoor een deel (hoeveel, dat houden ze nog even voor zich) van de veilingopbrengst in Nederlandse culturele instellingen. En oud-fabriekswerkers hadden en hebben de mogelijkheid de prints uit de collectie tegen ‘een schappelijke prijs’ (lees: geen 900.000 euro) over te nemen.
Orlow beoogde met het in de grijze fabrieken ophangen van kunst de werkomstandigheden van zijn werknemers te verbeteren en hun arbeidsethos en ploetervreugde positief te stimuleren. En het lukte: ze gingen er fluks meer sigaretjes door produceren.
Jo deed maandag aldus hoopvol een paar bescheiden biedinkjes – bedankt Marcel Boekhoorn – mee. Nu is het kijken of een Schoonhoven hetzelfde effect heeft op Koster, alias The Snail. Eva van Geldrop van Sotheby’s
Boven aan dit artikel toon ik u een Vasarely uit die collectie, die geschat wordt op een verkoopwaarde van 80-120000 euro. (overigens wordt de naam in het krantenartikel (De Pers) geheel foutief gespeld, nl: Valserelli (ik vermoed dat hier een valse nicht aan de knoppen heeft gezeten!)
‘Het was een gekkenhuis’
Door: Koster & Jojanneke
Gepubliceerd: vandaag 21:28
Update: vandaag 21:29
Een miljoentje of vijf moet het eerste deel van de veiling van de Peter Stuyvesant collectie hebben opgeleverd. ‘De champagne staat klaar.’
De geuite ergernis in de kunstwereld heeft niet kunnen voorkomen dat zo’n vijfhonderd kunstbobo’s – en vijftig internationale telefoonbieders uit onder andere de VS, Zuid-Amerika en Azië – gisteren samenkwamen in veilinghuis Sotheby’s voor de grootste modernekunstveiling ooit in Nederland.
Het was de aftrap van de veiling van de Peter Stuyvesant collectie; een van de oudste en meest bijzondere bedrijfscollecties die bestaan. Directeur Sotheby’s Nederland Mark Grol sloeg behendig met het hamertje. De collectie die tabaksondernemer Alexander Orlow eind jaren vijftig begon samen te stellen voor in zijn fabriek in Zevenaar bestaat uit werken van zowel beroemde internationale als nationale kunstenaars, zoals Karel Appel, Corneille, Lucebert, Schoonhoven, Valserelli, Poliakoff, Niki de St. Phalle, Kippenberger, Boetti, Mangold, Soto en Poliakoff.
Grootste Appel ooit
De kunstbatterij is genoemd naar een van de sigarettenmerken die in Zevenaar werden geproduceerd. De meer dan duizend werken, waaronder de grootste Appel ooit gemaakt, zullen in drie veilingen compleet van de hand worden gedaan. Het feit dat een dergelijk unieke verzameling – daar de tabakswet alle reclame voor tabaksproducten verbiedt, tegenwoordig de BATartventure Collectie genoemd – hiermee uiteenvalt, leverde een jaar lang een hoop gesputter op. Grove scheldwoorden als ‘cultuurbarbarisme’ werden niet geschuwd.
Gekoesterd
‘Ach, die hele verzameling stond daar maar in opslagruimten’, aldus Eva van Geldrop van Sotheby’s. ‘Dat is doodzonde, dan ziet niemand ze. Van deze werken moet genoten worden. Ze moeten verzorgd worden door goede handen en gekoesterd worden. En waarschijnlijk komen er toch een paar belangrijke stukken terecht bij Nederlandse musea. Die bieden ook mee. De belangstelling is overweldigend. De afgelopen week waren de kijkdagen; het was een gekkenhuis.’
Orlow, destijds managing director van Turmac Tobacco, stelde uiteindelijk een paar belangrijke adviseurs aan die hem hielpen met het verder uitbreiden van de collectie, waarvan gisteren de eerste 163 topstukken onder de hamer gingen. Raadgevers waren onder anderen de museumdirecteuren Willem Sandberg en Wim Beeren, en voormalig directeur van het Concertgebouw en groot kunstverzamelaar Martijn Sanders.
Vijf miljoentjes
De totaalopbrengst was bij het ter perse gaan van deze krant nog niet duidelijk, maar verwacht werd dat die over de vijf miljoen zou komen. ‘Door het dak dus, we hebben de champagne al klaarstaan. De werken zijn nog in perfecte staat. Ze hebben ondanks de fabriek weinig geleden.’
British American Tobacco, de fabrikant die de Turmac-fabriek overnam en vorig jaar heeft gesloten, is de lulligste niet. Oké, ze verscheuren een van de belangrijkste kikkerlandcollecties, maar pompen in ruil daarvoor een deel (hoeveel, dat houden ze nog even voor zich) van de veilingopbrengst in Nederlandse culturele instellingen. En oud-fabriekswerkers hadden en hebben de mogelijkheid de prints uit de collectie tegen ‘een schappelijke prijs’ (lees: geen 900.000 euro) over te nemen.
Orlow beoogde met het in de grijze fabrieken ophangen van kunst de werkomstandigheden van zijn werknemers te verbeteren en hun arbeidsethos en ploetervreugde positief te stimuleren. En het lukte: ze gingen er fluks meer sigaretjes door produceren.
Jo deed maandag aldus hoopvol een paar bescheiden biedinkjes – bedankt Marcel Boekhoorn – mee. Nu is het kijken of een Schoonhoven hetzelfde effect heeft op Koster, alias The Snail. Eva van Geldrop van Sotheby’s
(Pagina uit een catalogus uit 1992 van de Peter Stuyvesant Collectie)
(klik op afbeelding voor vergroting)
Boven aan dit artikel toon ik u een Vasarely uit die collectie, die geschat wordt op een verkoopwaarde van 80-120000 euro. (overigens wordt de naam in het krantenartikel (De Pers) geheel foutief gespeld, nl: Valserelli (ik vermoed dat hier een valse nicht aan de knoppen heeft gezeten!)
Als ik toch eens rijk was...
(link naar het artikel uit de NRC: http://weblogs.nrc.nl/cultuurblog/2010/03/09/peter-stuyvesant-collectie-verkocht-in-gedroomde-veiling/)
Tenslotte: De opbrengst voor dit schilderij van Vasarely was: euro 264,750.- (u leest het goed: tweehonderdvierenzestigduizendzevenhonderdvijftig)
Meer dan het dubbele van de geschatte maximumopbrengst dus!
Totale opbrengst van de veiling van 8 maart: euro 13,277,800.- En dat is alleen nog maar de eerste sessie (de eerste 103 lots).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten