Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 4 maart 2010

Het Zingende Boertje

Nederland kent vele lied- en zangbundels. Van Valerius Gedenck Clanck tot Geuzenliedboek (zie elders op deze blog) en van Zangbundel voor het Nederlandsche Leger tot De Liedjes voor volwassenen van Hans Dorrestein.
Maar er zijn ook van die liedboekjes die tot een geheel eigen categorie behoren. Een categorie die meer thuis hoort in de feestwinkel. Liedjes voor bruiloften en partijen zogezegd. Het Zingende Boertje behoort tot deze laatste categorie. Het stamt uit 1959 en bevat reeds de successen van Teddie en Henk Scholten, zoals "Een Beetje", bekend als winnaar van het songfestival uit dat jaar. Bekijk het nog een keer op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fxdHYVYtkbM
(klik op de afbeelding voor vergroting)
Maar ook "een succes van Loesje op Telefunken-platen...": De Pianoles. Welk een dichtader is hier verloren gegaan (!) En niet te vergeten een ode aan de Doe Het Zelf rage van de jaren 50 en 60. Deze mag zeker niet ontbreken, eveneens gezongen door niemand minder dan: Loesje... U zult begrijpen dat ik dikwerf dit bundeltje ter hand zal nemen om mijn dagen enigszins te verlichten. En wat mij nog het meest fascineert is de tekst op het voorplat: Willen uw vrienden ook zo`n boek bezitten, even een briefkaart aan: A.Leering Handel in zangzaad Krommenie.
Dat brengt me het bundeltje Grassprietjes in herinnering, uitgegeven door Cornelis Paradijs, handelaar in graszaden. Maar daarover een andere keer. Uitgave: W.H. de Koning en Zonen te Rotterdam, 1959, gebrocheerd, geniet, zachte kaft, 48 pagina`s, in prima staat. 
 (Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten