Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 6 maart 2010

KAARTSPELEN zoals die hier te lande worden gespeeld. Door K.C.de Jonge

KAARTSPELEN 

zooals die hier te lande worden gespeeld





Een openbaring, moet ik zeggen. 32 kaartspelen worden hier besproken en uitgelegd. Van Banken tot Commerce of kleuren. En van Hoopjes tot Kleuren met de bel.
Pendule of Passe-à-Dix, Schutjassen, Snip-Snap-Snor, Vijfhonderden, ik moet u bekennen dat ik van dat alles geen weet had!




En om heel eerlijk te zijn hoef ik het ook allemaal niet te weten.
Waar het mij om gaat is de voorplat van dit boekje. Een typisch twintiger jaren ontwerp met veel jugendstill elementen.
Dikwijls is de ontwerper geheel onbekend. Niet in dit geval echter, want zijn naam prijkt op de voorplat: Jac. Nuiver.
Hij werd geboren in Groningen in 1892 en overleed te Amsterdam in 1953 en werkte o.a. bij de steendrukkerij van de Gebroeders Braakensiek. Dit boekontwerp maakte hij in de tijd dat hij zich in Nederland vestigde als een freelance ontwerper nadat hij in Nederlands-Indië had gewerkt bij de Topografische Dienst. Later was hij in dienst bij Philips op de reclame-afdeling en werkte hij voor diverse uitgeverijen als boekbandontwerper.
(Bron: Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Nuiver)





Een kaartspel dat ik mij nog wel herinner uit mijn jeugd was Zwarte Pieten. Alleen kende ik dat niet met gewone kaarten, maar met een zgn. Zwarte Pieten spel.


Hier zo`n spel uit de vijftiger jaren van de bekende fabikant van spellen: Jumbo (zie ook hier Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jumbo_(spellen)



Uitgave "Kaartspelen": G.B.van Goor Zonen te Gouda, 1923, 15e druk, soft cover, gebrocheerd, 127 pagina`s, roest op voor/achterplat en snede, beschadiging rug.

Te koop voor € 6,00
link bestelpagina:
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/183838053/Kaartspelen-zooals-die-hier-te/

Uitgave Zwarte Piet spel: Jumbo, ± 1950, compleet, doosje beschadigd.
(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten