Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

maandag 22 maart 2010

Zwervende en reizende toch thuis, 24 schetsen van H.P. Berlage. tekst van Laurens van der Waals


Berlage, wie kent hem niet?
Natuurlijk van De Beurs, maar ook van Plan Zuid, met de Berlagebrug, en het Mercatorplein. En buiten Amsterdam: Het Gemeentemuseum in Den Haag en het Raadhuis te Hilversum en niet te vergeten het Hubertusslot in het Nationale Park De Hoge Veluwe, het jachtslot van de familie Kröller-Müller.



Elburg

Niet alleen ontwierp hij gebouwen, maar ook interieurs. Hij was n.l. groot voorstander van de Gesamtkunst:


Het Gesamtkunstwerk in de architectuur

Met het Gesamtkunstwerk wil de architect van zijn creatie één geheel maken. Hij/zij ontwierp dus ook de meubelen, het tafelzilver en het behang, tot soms zelfs de kledij van de bewoners van het gebouw (zie bijvoorbeeld Henry Van de Velde). Door dit te doen trachtte hij/zij ook de levensstijl en -kwaliteit van de bewoner te bevorderen.



Urk

Wat echter de meeste mensen niet weten is dat hij ook heel verdienstelijk tekende.
Getuige dit opmerkelijke boekwerkje met 24 schetsen (u vindt er hier 3 afgebeeld), gemaakt op allerlei plekken in Nederland.


Oosterhout

Uitgave: Nijgh & Van Ditmar N.V. te Rotterdam/ `s-Gravenhage, Colorietreeks no. 3, 1948, 1e druk, 28 pag tekst en 24 schetsen, hard cover, ingenaaid, gebrocheerd.

Te koop voor € 10,00 op www.boekwinkeltjes.nl
Directe link naar bestelpagina:
http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=135605510



Geen opmerkingen:

Een reactie posten