Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 13 maart 2010

Raadgevingen in gezonde en zieke dagen. Bewerkt door Dr. E. Meyer


Motto:
"Beproef wat voor uw lichaam gezond is; en zie wat er ongezond voor is, en geef het dat niet."

Het lijkt een open deur, maar misschien was het dat in die tijd nog niet.
Het boekje is een uitgave van het Internationaal Advent- en Zendingsgenootschap. In die jaren had de kerk het nog overal voor het zeggen en had derhalve ook grote invloed op niet alleen de moraal, maar ook op de gezondheidszorg.


Interessant en actueel, gezien de Mexicaanse griep, is het openingsartikel over De Spaansche Griep. Die heerste aan het einde van WO I (1913/1919).
Het boekje is daarom te dateren rond 1920, omdat het daarvan verslag doet.
De cijfers die genoemd worden, zowel van de slachtoffers van de oorlog als van de Spaansche Griep, liegen er niet om: respectievelijk 7.354.000 en 6.000.000 (mogelijk zelfs het dubbele).


De huisdokter kwam nog aan huis, kom er nu eens om. Tegenwoordig moet je al half dood zijn voordat zich zo`n wonder voordoet!

In die tijd was de Tering (TBC) nog een gevreesde ziekte en het was dan ook zaak om de burger met klem te wijzen op de goede en slechte omstandigheden die van belang waren voor het voorkomen van deze volksvijand nr. 1:


Dat dat gebeurde door middel van bijvoorbeeld een soort stripverhaal komt voor de moderne mens misschien wat lachwekkend over. Maar voor veel mensen in die tijd waarschijnlijk niet. Er was immers nog sprake van veel analfabetisme (De leerplichtwet dateert van het jaar 1900). (zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht)


Ook het voorkomen van ziekten in het algemeen werd door middel van een soort stripverhaal-in-twee-plaatjes aan de burger duidelijk gemaakt.


Tot slot nog wat curieuze plaatjes van het "stortbad", dat dus letterlijk een stortbad was.

Dan ben ik toch blij dat ik `s morgens gewoon even onder de douche (die overigens nog decennia ook wel een stortbad werd genoemd!) kan stappen....


Uitgave: Internationaal Advent-Zendingsgenootschap, Den Haag. Geïllustreerd, ± 1920, linnen, ingenaaid en gebonden, 143 pagina`s, zeer goede staat.

[Te koop voor € 12,50
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/105478534/Raadgevingen-in-gezonde-en-zieke/]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten