Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

vrijdag 23 februari 2018

NEDERLANDERS GESCHETST

NEDERLANDERS 

DOOR NEDERLANDERS 

GESCHETST


Door H.H. Hageman Jr.

Uitgave: J.H. Laarman, Amsterdam,
1e druk 1842

Het handelt hier om de oorspronkelijke uitgave uit 1842, die je niet vaak tegenkomt.


Veel bekender is de facsimile-uitgave uit 1979, welke ruimschoots voorhanden is.
[te koop voor € 10,00 bij boekwinkeltje Tureluur:

Het is een erg leuk boek, gewoon alleen al om door te bladeren en de gravures te bewonderen die verschillende beroepen en/of instellingen beschrijven uit het midden van de 19e eeuw.

 Titelbad

Dat het boek sporen van ouderdom en slijtage vertoont is niet meer dan logisch, want een boek van dergelijke ouderdom heeft nu eenmaal 'geleefd'.
Zo is hier sprake van foxing, vooral op de eerste 16 pagina's en enkele pagina's verspreid door het boek.

 De Aanspreker

Een 'aanspreker', een 'baker', de 'nachtwacht', de 'kruijer', het zijn beroepen die niet meer bestaan. En juist daarom is het verhaal erbij zo grappig...

 De Baker

Neem nu bijvoorbeeld alleen al het verhaal over 'De Kermis':

"En dan toch is er slechts vermaak te scheppen, pret, pret en enkel pret te smaken, en op ieder uur van den dag... en nacht! genot na te jagen; indien men maar niet zoo ongelukkig is van tot het gild der platbeurzigen te behooren!"

 De koopman

Of, zeer beeldend, het verhaal van "de bedelaar van fatsoen":

"Het is lastig, om wanneer gij de poort der stad verlaat, teneinde in de omliggende wandelingen het genot der schoone natur te smaken, door eene vrouw, in lompen gehuld, van een paar schreijende kinderen vergezeld, om eene aalmoes te worden aangesproken; -......-
die vrouw met dat roodbonte gezigt, waarop niet zelden de sporen der zonde geteekend staan, - die perkament-kleurige kinderen, opgevoed om altijd te schreijen, ...........,
die wezens zijn inderdaad vlekken op de schepping, wat zeg ik, op de schepping? neen! op de beschaving,....."

Zo kan-ie wel weer, hoor ik u denken!


 De kleedjesmaakster

Het genre der 'typeschrijverij' was heel populair in die 19e eeuw
(beroemd was: Studenten-typen van een zekere 'Klikspaan', pseudoniem van  Johannes Kneppelhout.


 Vrouwelijke gevangenen te Gouda

"De correctioneel en crimineel veroordeelden, voor langer dan een jaar, behoorende tot het vrouwelijk geslacht, zijn, behoudens lokale afscheiding, vereenigd binnen het gestigt te Gouda.
In de gestigten te Gouda, Hoorn, Leeuwarden, Woerden en Leyden wordt, van Gouvernementswege, voor arbeid gezorgd en school- en godsdienstig onderwijs gegeven."


 De brievenbesteller


 De Student


Tenslotte enkele afbeeldingen van:
de voorplat, de schutbladen en de rug.





 De afbeelding van 'De Schoolmatres' is er uit gescheurd.

U ziet, ongeschonden is het boek niet de tijd doorgekomen.
Maar toch is de staat van het boek (en het boekblok) helemaal niet zo slecht.
Waarvan akte!


[Te koop voor € 70,00]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten