Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

vrijdag 2 maart 2018

GRAS HEYEN

GRAS HEYEN 

'Als jullie dood zijn, kom ik terug'
door Marijke Dinnissen

Een monografie met vele afbeeldingen


Bij het overlijden van kunstenaar Gras Heyen in 1998 schreef Jan Vrijman: 'Hij ontmaskerde het cliché evenzeer als het anti-cliché. Hij verpulverde dikke plechtstatigheid, maar ook de bleekneuzige ironie. Zijn humor ging tot op het bot. Er zijn duizend verhalen over Gras en ieder van ons heeft er zijn eigen lievelingsherinnering aan.'





Verscheen bij gelegenheid van de expositie 'Gras Heynen, retrospectief 1917-1988' in Galerie Speijer & Vogtschmidt te Amsterdam 1-11 t/m 8-12-1998.




 Achterplat


Het eenvoudige, maar goed verzorgde boekje, verschenen ter gelegenheid van de expositie 'Gras Heyen retrospectief 1917-1988', is geen catalogus in de eigenlijke zin van het woord. Bij de vele reproducties van Gras' werk, veelal in zwart-wit, staat alleen een titel of een jaartal. De tekst gaat met veel anekdotes en gesproken, geschreven of getekende commentaren in op de persoon, zijn vrienden en zijn artistieke omgeving en wordt daarmee meer een geredigeerd liber amicorum voor de graficus / schilder Heyen. Het omslag is een aflopende portretfoto van Gras met een paarse titelkolom, tekst in wit en zwart. Mede door de beperkte oplage is het boek vooral bestemd voor geïnteresseerden in het Amsterdamse artistieke klimaat in de jaren zeventig en tachtig.
(Biblion recensie, J.H. Breeschoten.)


 Portret van Gras



 Jan Vrijman over Gras




 Programmaatje gezien, kastje weg



"Gras was niet in Amsterdam toen de eerste tentoonstelling van COBRA in het Stedelijk in 1949 een flinke schok teweegbracht, maar in zijn schilderijen uit de jaren vijftig is de invloed van haar beeldtaal te herkennen."




 DaDa



"Gras was bevriend met een aantal fotografen.
Ad Windig ('Dag Adje Schuddekopje') en Eddy Posthuma de Boer ('Aan Eddy Hospita de Boer') behoorden met onder anderen Peter van Straaten en Kees de Ruyter tot het groepje vrienden dat regelmatig absurde brieven en kaartjes van Gras kreeg."



 'Zeer geachte Hufter'




 (met de muis over de afbeelding scrollen s.v.p.!)





 Brief aan Ton van Pelt





Gras Heynen: 'Als jullie dood zijn, kom ik terug'
Uitgave: Bas Lubberhuizen, Amsterdam. 

De oplage van dit bijzondere boek bestaat uit 750 exemplaren

(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten