Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 28 februari 2010

Het paard en zijn verzorging

< Mijn vader zaliger was in 1930 wachtmeester der cavalerie te Den Haag (Alexander kazerne?) tijdens zijn dienstplicht. Hij was toen 21 jaar. Het boekje waar het hierover gaat is van 1936 en is een vervanging van het voorschrift "Het paard en zijne verzorging" uit 1914. Goede kans dat mijn vader dus een dergelijk drukwerkje in zijn bezit heeft gehad, verantwoordelijk als hij was voor de verzorging van zijn paard. Deze handleiding is als het ware een soort gebruiksaanwijzing. Hoe behandel ik mijn paard op de juiste wijze. Want let wel, het is een levend wezen en vraagt veel aandacht en verzorging! Dus het is van belang dat er gelet wordt op hoe het paard beweegt, hoe de huid er uit ziet, of het op een gewone wijze eet of drinkt, de kleur van de mest, enz. enz. Leuk en toch leerzaam zijn de verschillende hoofdstukken, zoals "Voorkomen van het gezonde paard", "Omgang met paarden", "Onderhoud van paarden", "De Fourage (voederen en drenken)", "De stallen en het rustbed", "Kenmerken van ziekteverschijnselen en het verlenen van eerste hulp." (klik op de afbeelding voor vergroting)
Hier handelt het over het winterbeslag en we zien dan ook de uitdrukking op scherp staan en er wordt gesproken over kalkoenen, plaatijzers en ijsnagels. Bij het zomerbeslag vliegen de termen kunstmatige draagvlakte, opzet, lip, nagelgaten, strijkijzers en klapijzers me om de oren... Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de tekst in veel gevallen bij mij op de lachspieren werkt, maar ja, ik ben ook geen paardenmens!: "Op stal bij het paard gaan. Om op stal bij een paard te gaan moet men het eerst kalm toespreken en daarna beslist, doch bedaard - en zonder het paard van achteren aan te raken - tot aan het hoofd vooruitgaan; bij het weggaan wordt op overeenkomstige wijze gehandeld." Ten slotte vinden we nog de gegevens over de trekkracht en het gewicht van paarden. Hieruit blijkt dat men gemiddeld per paard op niet meer dan 600 kg trekkracht kan rekenen en dat een draagpaard gemiddeld 125 kg draagt. Dit gezegd hebbende kunnen we met een gerust hart het paard achter de wagen spannen en stellen wij ons én het paard vierkant op (!)
Uitgave: De Koninklijke Militaire Academie te Breda, 1936, 1e druk, gebrocheerd, geniet, 30 pagina`s, 12 x 17 cm. goede staat.
(Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten