Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 26 augustus 2010

Het Prinsesje En De Roode Toovenaar, door Leonard Roggeveen

Verteld en geteekend door Leonard Roggeveen.
schrijver van: Hoe Jan Klaassen den zieken koning beter maakte.

We zijn er denk ik allemaal groot mee geworden, mijn generatie dan wel te verstaan.
Boeken van Leonard Roggeveen: Daantje, Okkie Pepernoot, Klaasje en Dikkie, Piet en Nel, De krant van Kees van Dam.
Het zijn figuren die in ons geheugen staan gegrift.


Voor veel van zijn boeken maakte hij zelf de tekeningen.
De illustraties in dit boek zijn toch heel anders dan die uit bijvoorbeeld Daantje.
Er is hier duidelijk sprake van de invloed van de Jugendstill.

Beginpagina uit het boek



Begonnen met een feuilleton, de ongelooflijke avonturen van Bram Vingerling, verscheen van zijn hand een enorme productie aan kinderboeken.


Wie meer wil weten over Leonard Roggeveen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonard_Roggeveen



Achterin het boek wordt nog een pagina gebruikt om enkele boeken van Leonard Roggeveen aan te prijzen.
'Hoe Jan Klaassen den zieken koning beter maakte' wordt o.m. aangeprezen door "De Hollandsche Huisvrouw". Ik veronderstel dat dit een tijdschrift was.

(klik op afbeelding voor vergroting)

Tenslotte drukken we hierbij de voorplat af van "Hoe Jan Klaassen den zieken koning beter maakte".
Treffend is de gelijkenis van dit boekontwerp met het bovenstaande "Het Prinsesje En De Roode Toovenaar".


Uitgave: G,B,van Goor Zonen in de serie 'Gezellige Uurtjes' deel XXIX. zonder jaar en druk (1929), linnen, ing., geb., 78 pagina`s, gebruikerssporen, kaft gevlekt, scheurtjes in pagina`s.

(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten