Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

dinsdag 3 augustus 2010

Karakteristiek Amsterdam. Tekeningen en tekst van C.A.L. Sander

Nu Amsterdam met z`n 17e eeuwse grachtengordel sinds afgelopen zondag 1-8-2010 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco prijkt kan ik de verleiding niet weerstaan om Amsterdam extra in het zonnetje te zetten.

Het onderhavige boekje is een kerstuitgave van de Amsterdamsche Grafische School en geheel door leerlingen van die school gezet, gedrukt, ge-offset en gebonden.
Of de heer Sander als docent aan de school was verbonden vermeldt de historie niet.
Zijn tekeningen doen vlot en levendig aan.
De teksten die bij de tekeningen horen zijn ook door hem geleverd.

Zie het maar als een ode aan mijn geliefde stad, Amsterdam.


Uit de inleiding:

"Iets van de sfeer van mijn stad, hoop ik U te geven in enkele tekeningen.
Zij zijn niet bedoeld als fotografische getuigen, naar het uiterlijk, doch zijn een resonans van innerlijke belevenis. Zoek dus hier geen plaatjes; de fotograaf doet het beter.
Wie Amsterdam liefheeft, weet dat haar charme en teken liggen in die onnavolgbare sfeer van het behoud der eeuwen en het rythme van het heden, dat haar uittilt boven zustersteden. Dit is haar onvergankelijk wezen, gehuld in een kleed, dat wisselt uur na uur en dag na dag."

Vergeet vooral niet de straatjes tussen de grachten. Zij zijn een essentieel bestanddeel van die o zo 'romantische' binnenstad.

Hier de Koestraat, waar ik zelf tien jaar van mijn leven heb gewoond:



Uitgave: Amsterdamsche Grafische School, Kerstuitgave 1947, 1e druk, hard cover, 22 pagina`s, tekst in twee-kleurendruk. Tekeningen zwart/wit. Zeer goede staat.

(Te koop voor € 15,00: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten