Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 7 augustus 2010

Snuffelgraag en Knagelijntje, door Gerrit Th. Rotman

Tekst: Arie Pleysier

Over de schrijver van deze populaire krantenstrip uit de twintiger jaren vinden we een boel informatie op de site van Lambiek.net: De Nederlandse stripgeschiedenis:

Het Groninger Dagblad was een van de regionale kranten waaraan het Rotterdamse dagblad 'Voorwaarts' de strip verkocht zonder medeweten van Rotman

De vormgeving van de strip is op z`n minst apart, n.l. steeds 4 vierkante tekeningen opgesteld in een vierkant, met daarnaast (links of rechts) de tekst in een (verticale) rechthoek.

De tekst werd geschreven door Arie Pleysier (1891-1980).

Behalve schrijver was hij o.m. omroepsecretaris bij de VARA.
Na enig speurwerk kwam ik nog wat gegevens over hem tegen:

Biografie

Geboren Vlaardingen 1891, overleden 1980; aanvankelijk onderwijzer in zijn geboortestad; journalist bij Het Volk, vanaf 1934 bij de VARA; na 1945 o.a. chef-redacteur buitenland bij Het Vrije Volk.

In de VARA Biografie (De geschiedenis van de VARA) vind ik nog dit:

Arie Pleysier (1891-1980) is van 1934 tot 1941 omroepsecretaris van de VARA. Voordat Pleysier in dienst treedt bij de VARA is hij werkzaam als journalist en auteur. Pleysier komt in dienst bij de VARA als opvolger van Gerrit Jan Zwertbroek, die met veel ophef uit het bestuur is gezet. Onder leiding van Pleysier ontwikkelt de VARA zich tot een populaire rode familie omroep. Samen met hoorspelregisseur S. de Vries jr. ontwikkelt Pleysier het amusementsprogramma de VARA maandrevue. In de Tweede Wereldoorlog is Pleysier mede verantwoordelijk voor de controversiële beslissing om het werk van de VARA voort te zetten onder het nieuwe regime. Dit wordt hem dermate kwalijk genomen dat hij na de oorlog niet meer mag terugkeren in een leidinggevende functie binnen de VARA.


Uitgave: De lotgevallen van Snuffelgraag en Knagelijntje. Een muizenhistorie. Deel II.
Groninger Dagblad (premie), ± 1925 ?, oblong, 29x19 cm, soft cover, geniet, ongepagineerd,
één pagina gescheurd, lezerssporen, los van de nietjes, compleet. Ondanks de grote populariteit in de kranten rond 1925-1930 zijn er nauwelijks stripboekjes van Snuffelgraag en Knagelijntje te vinden. Vrij zeldzaam dus.

(Verkocht)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten