Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

dinsdag 15 augustus 2017

GETIJDENBOEKEN

DE MEESTER VAN MARIA VAN BOURGONDIË

Een getijdenboek voor Engelbert van Nassau



Bijna had ik het over het hoofd gezien, immers als de afbeelding op de schuifdoos me niet zo had toegelachen, zou ik het niet eens ter hand hebben genomen. Maar de goede kant lag boven?!
Wat op het eerste gezicht een zakbijbeltje lijkt is echter een getijdenboek:


Een getijdenboek is een handschrift dat leken in de middeleeuwen gebruikten voor hun privédevotie, tijdens het getijdengebed. Getijdenboeken waren geënt op het in kloosters door monniken gebruikte brevier, dat zij gebruikten voor het koorgebed.



 afbeelding op de cassette

Uit de inleiding van J.J.G. Alexander:
"Het manuscript waaruit hier een aantal bladzijden zijn gereproduceerd, neemt onder de vele fraaie, tijdens de tweede helft van de 15e eeuw in de Nederlanden verluchte handschriften een vooraanstaande plaats in. De technische perfectie en de originele fantasie van de als 'Meester van Maria van Bourgondië' bekende kunstenaar hebben hem tot een der meest bekende en meest bewonderde der middeleeuwse illuminatoren gemaakt."



leren band met vergulden opdruk


Nederlandse uitgave van Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht/ Antwerpen, 
1971, vertaald door F. Oomes




Gebed tot het H. Aanschijn.
De H. Veronica met de doek waarmee zij het bloed van Christus' gelaat wiste



Getijden van het kruis.
Door soldaten met toortsen omringd staat Judas naast Jezus en wil hem de verraderskus geven.
De rand bestaat uit madeliefjes, klaver, korenbloemen, viooltjes en andere bloemen.



Taferelen uit de valkenjacht.
De valkenier draagt de prooi bij haar nek weg en biedt haar zijn dame aan.



De zeven boetepsalmen. Het laatste oordeel (links)
Psalm 6. Episodes uit het leven van koning David (rechts): 
David beschermt zijn kudde tegen een beer.



Slot van het dodenofficium, 
met het rijk versierde wapen van Filips de Schone.


Hier geldt met recht: klein maar fijn.
Een leren band met goudopdruk, goud op (boven)snee, in een bijna smetteloze cassette, afmeting slechts 10 x 14 cm. (10,3 x 15 cm voor de cassette).
Schitterende kwaliteit afbeeldingen.
[Het handschrift is nagenoeg op oorspronkelijke grootte gereproduceerd]



(Verkocht)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten