Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 10 augustus 2017

LUTHER-BIBEL

ILLUMINIERTE HOLZSCHNITTE
 DER LUTHER-BIBEL VON 1534

Eine Bildauswahl

SINTFLUT (Zondvloed)

IN DIT JAAR 2017 WORDT HERDACHT DAT 500 JAAR GELEDEN LUTHER 
zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk te Wittenberg spijkerde. Historisch niet bewezen, maar toch een gebeurtenis die de wereld veranderde.




Het is daarom aardig om een boekje tegen te komen dat een aantal houtsneden laat zien uit de Duitse vertaling van de bijbel die tot die tijd uitsluitend in het Latijn verscheen.


DURCHZUG DER KINDER ISRAEL DURCHS ROTE MEER 
(Doortocht van de kinderen Israels door de Rode Zee)


De houtsneden komen uit de werkplaats van Lucas Cranach, die ook bij de totstandkoming van die bijbeluitgave betrokken was.

DIE ZERSTÖRUNG DER MAUERN VON JERICHO 
(De vernietiging van de muren van Jericho)

Wat mij betreft is het een feest om de tekeningen te bekijken.
Vooral ook omdat de voorstellingen zich volgens de tekenaar afspelen in de 16e eeuw, terwijl de gebeurtenissen ver voor onze jaartelling plaatsvonden.


DIE WELTKARTE NACH DANIELS TRAUM
(De wereldkaart volgens de droom van Daniel)


Foto's (van de afbeeldingen) zijn van Klaus Beyer.
De laatste 30 pagina's in het boek bestaan uit een nachwort (nawoord) van
Konrad Kratzsch


En dat een mooi boek niet duur hoeft te zijn zien we hier maar weer eens:
[Te koop voor € 7,50]
Link naar de bestelpagina:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten