Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 17 augustus 2017

VERLUCHTE HANDSCHRIFTEN

HET GETIJDENBOEK VAN CATHARINA VAN KLEEF

GEREPRODUCEERD NAAR HET VERLUCHTE HANDSCHRIFT 
IN THE PIERPONT MORGEN LIBRARY, NEW YORK


"An illuminated manuscript is a manuscript in which the text is supplemented with such decoration as initials, borders (marginalia) and miniature illustrations. In the strictest definition, the term refers only to manuscripts decorated with gold or silver; but in both common usage and modern scholarship, the term refers to any decorated or illustrated manuscript from Western traditions. Comparable Far Eastern and Mesoamerican works are described as painted. Islamic manuscripts may be referred to as illuminated, illustrated or painted, though using essentially the same techniques as Western works."


"Miniaturen in verluchte handschriften zijn klein, maar hun formaat betekent daarom nog geen beperking van verbeeldingskracht of geestelijke inhoud, of minder zorgvuldigheid bij de uitvoering."



Afbeelding op de cassette


Hoewel niet van dezelfde kwaliteit als het getijdenboek in mijn voorgaande blog 
is het desalniettemin een uitgave die 'niet te versmaden is'.
Inleiding en commentaar zijn van John Plummer.
De nederlandse vertaling is van A.E. van Helsdingen-Ivens.



Linnen voorplat met goudopdruk (waarschijnlijk het wapen van Catharina van Kleef)


Getijden van de H. Maagd - Metten

De gekroonde Maagd staat op een omgekeerde zilveren maansikkel,  het Kind op de arm en in de hand een inktpot, waarin Hij zijn pen doopt.



Catharina van Kleef knielend voor de H. Maagd met het Kind


Woensdag Getijden van Allerheiligen - Metten

De troon van God de Vader zweeft in de lucht boven de groep staande heiligen.



Allerheiligen voor God de Vader


Tekstpagina's

Drie verschillende stijlen van decoratie.
In tegenstelling tot de rijk versierde tekstpagina's van sommige franse, vlaamse en hollandse handschriften van deze tijd zijn de randen hier betrekkelijk sober gedecoreerd.



Tekst links: Dodenmis. 
Tekst rechts: Maandagse Getijden voor de Doden



Deze uitgave van Meulenhoff, Amsterdam 
is een tweede druk (heruitgave) uit 1975
en verkeert in een uitstekende conditie 
(z.g.a.n.) (op wat 'shelfware' van de cassette na).

(verkocht)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten