Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 17 augustus 2017

MANUSCRIPT-ILLUMINATIE

DE TRÈS RICHES HEURES 
VAN JEAN, DUC DE BERRY 

VOORWOORD: MILLARD MEISS INLEIDING EN TOELICHTING: JEAN LONGNON EN RAYMOND CAZELLES
Geproduceerd naar het handschrift in het Musée Condé te Chantilly


De Très riches Heures behoort tot de beroemdste en geliefdste kunstwerken ter wereld en vormt het hoogtepunt van de manuscript-illuminatie in laat-middeleeuws Europa.



Afbeeldingen  van het dagelijks leven tijdens de twaalf maanden van het jaar. Dit is Mei.
Volgens een oude traditie trokken op de eerste mei de jongelui in een vrolijke (ruiter-)stoet door de omtrek en brachten zij na afloop takken mee naar huis terug


voorplat



Fraaie miniatuur van Jean Colombe:
Christus met bloed bevlekt staande in zijn graf met achter zich het kruis.


De Man van Smarten



Dit is een van de oorspronkelijkste en fraaiste miniaturen die de gebroeders Van Limburg hebben geschilderd.
Zij bewijzen er hun genialiteit in de weergave van de razende vaart waarmee de opstandige engelen uit de hemel omlaag storten en in de harmonieuze combinatie van verschillende nuances blauw en goud waardoor het koloriet van de hele miniatuur wordt gedomineerd.


De val der engelen




Uitgave: Meulenhoff/ Landshoff, 1989.
Het betreft hier een 1e druk van een (her)uitgave bij deze uitgeverij.
Paperback, soft cover, 20,6 x 29 cm
(Verkocht)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten