Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zaterdag 20 februari 2010

Olympia 1936

Ook zo`n last van de Olympische koorts? Ik niet, hoor! Maar in dit kader is het natuurlijk wel interessant om eens even de verzamelalbums in te duiken die zijn uitgegeven voor de Olympische Spelen te Garmisch-Partenkirchen (winter-) en Berlin (zomerspelen) in 1936. De trots van het toenmalige Nazi-regiem. Helaas moest de Duitse übermensch het onderspit delven, want de prestaties van Jesse Owens, die zowel Amerikaan als neger was waren meer dan superieur! De albums zijn uitgegeven door het in die tijd (in Duitsland) bekende sigarettenmerk Altona. De plaatjes die je waarschijnlijk cadeau kreeg bij een pakje sigaretten zijn in dit geval foto`s. Van sportlieden tot stadions, van pistes tot startpistool. Het 1e album "behelst de uitvoerige geschiedenis van de IV. Olympische Winterspelen in Garmisch-Partenkirchen, een terugblik op de Olympische spelen sinds 1896 (o.a. 1928 in Amsterdam). Alsmede een beschrijving van de technische en sportieve voorbereidingen voor de spelen van de XI. Olympiade in Berlijn 1936." De frontispice laat een "gemoedelijke" foto zien van de Führer en Reichskanzler Adolf Hitler, in gezelschap van onder andere Joseph Goebbels, die vanaf de tribune handtekeningen uitdeelt aan leden van de Canadese ploeg. Interessant is het om, ik neem maar een onderdeel, de tijden die toen verreden werden bij het schaatsen te vergelijken met nu. Zo zien we dat op de 5000 meter de winnende tijd 8:19,6 minuten was (Balangrud, Noorwegen). Als we zien dat de tijd die op de 5000 meter dit jaar door Sven Kramer (Nederland) gereden is, n.l. 6:14,6 minuten, dan is dat een verschil van 2:3,0 minuten. Dat betekent een gemiddelde van 1,66 seconde per jaar dat men sneller is gaan rijden in 74 jaar! Van enige stroomlijning was in die tijd nog helemaal geen sprake. Kijkend naar de foto`s van de bobsleden zien we niet meer dan een veredelde brancard op ijzers...
Ook band 2 (de zomerspelen in Berlijn) opent met een foto van de Führer, die samen met nog andere Nazi-kopstukken de Hitlergroet brengt aan de Olympische vlag. Dit album gaat over "die herrlichen Kämpfe der Jugend der Welt um den Eichenkranz,,,," enzovoorts. (ik word een beetje misselijk...). "Historisch" is de artistieke impressie van het luchtschip "De Hindenburg" boven het stadion. Diezelfde Hindenburg die later in vlammen opging! Tenslotte zien we op de laatste pagina hoe de namen van de Olympia-winnaars vereeuwigd werden in de muur van de Marathontoren.
Uitgave: Die Olympischen Spiele 1936 in Berlin und Garmisch-Partenkirchen. Band 1 und 2. Cigaretten-Bilderdienst Altona-Bahrenfeld. 1936, 1e druk, blauw linnen band (licht gevlekt) met goud/zwart opdruk, ingenaaid, gebonden, 24 x 31 cm., resp. 127 en 165 pagina`s, ingeplakte zw/w en kleurenfoto`s Er ontbreekt 1 zw/w foto Band I, nr. 105. Zeer goede staat. 
 (Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten