Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

vrijdag 5 februari 2010

Zedenkundig vermaan voor jong en oud: uit de prentenboeken van Jacob Cats



"Kinderen zijn hinderen", zei vader Cats. Meestal onmiddellijk gevolgd door: "maar hij vergat dat hij zelf ook een kind geweest was." Jacob Cats (1577-1660) is bij ons voornamelijk bekend van zijn didactische gedichten.
Daarom aandacht voor het gedicht wat gaat over twee jongens die vechten op straat. En de vader die de vechtersbaas de les leest, met harde hand!
(klik op de foto voor een vergroting)



Maar er staat meer interessants in dit boek, met een keur uit de werken van Jacob Cats.
Onder meer: Uit Sinn` en Minnebeelden; Uit Spieghel van den Ouden en Nieuwen Tijdt; Verhalen uit de Trou-ringh; Uit Stichtelijke en Mengeldichten; Leersame Fabelen, en zo meer.



Het boek is rijkelijk voorzien van illustraties, die behoren bij de verzen, zodat een en ander aanschouwelijk werd gemaakt.

Uitgave: Tjeenk Willink/ Noorduijn te Culemborg, 1977, 1e druk.
Het is een uitgave in de reeks Klassieken Nederlandse Letterkunde. Samengesteld, ingeleid en toegelicht door Dr. G.A. van Es.
P.b., 253 pagina`s, ISBN 9011911636, in zeer goede staat.

(verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten