Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 7 februari 2010

Tim en Tom, door Chris van Abkoude

Geschreven in 1910 is het een van de 40 boeken die Chris van Abkoude (1880-1960) heeft geschreven. De bekendste zijn: Kruimeltje en Pietje Bell. Van 1901 tot 1909 was hij onderwijzer op een volksschool in Rotterdam. In 1916 emigreerde hij naar de Verenigde Staten, waar hij later zijn naam veranderde in Charles Winter, omdat dat makkelijker was voor de Amerikanen. De taal die in dit boek gebezigd wordt is, inderdaad, niet meer van deze tijd. "Heereguns man, schrik je zoo?" "Wel wat een ondeugende kinderen!" "Dag vadertje, `k ben blij, dat je er weer met onze jongens bent. Hier is je pijp en daar staan je pantoffels..." "Katrien die gaten in de lucht sloeg van verbazing." "Dag meester, mag `k mee naar binnen?" "Een enkele mocht wel eens en dan trippelden ze vroolijk met `r onderwijzer de school in." En zo gaat het maar door. Vermakelijk is het wel! De grootste schoonheid van dit boek zit hem voor mij in de voorplat: Een Hollands landschap, met molens aan een vaart en twee jongens met hengels. Uitgave: Gebr, Kluitman te Alkmaar ± 1910-1920 ? (is het een eerste druk? wie het weet mag het zeggen, er staat geen jaar of druk in vermeld). Gebonden, linnen band. 199 pagina`s. De illustraties (4 platen in zwart/wit) zijn van Louis Raemaekers. 
(Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten