Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

dinsdag 9 februari 2010

Michael Kohlhaas, door Heinrich von Kleist. Vertaling: Nico van Suchtelen



"Deze Sinterklaaspremie voor de leden der W.B.-Vereeniging heeft een geschiedenis,..."
Wat volgt is het verhaal over de knipsels (silhouetten) die door H.D. Voss waren gemaakt voor deze uitgave, maar die door het bombardement op Rotterdam een prooi der vlammen waren geworden. Zij waren op dat moment uitgeleend aan een tentoonstelling bij Chevalier te Rotterdam. Drie maanden later had de heer Voss de silhouetten opnieuw geknipt.
(Je kunt veel zeggen, maar niet dat hij geen knip voor de neus waard was...).



Knipselkunst. Een met uitsterven bedreigde kunstvorm? May be, may be not.
Niemand heeft er meer het geduld voor, zou je zeggen.
Toch is dat niet helemaal waar. Want wie schetst mijn verbazing toen ik onlangs keek naar Avro`s Kunstuur (uitzending 30 jan. 2010). Daar was werk te zien van de Armeense kunstenaar Karen Sargsyan. Dat werk valt vooral op door "de dynamische gelaagdheid." Knipselkunst? Ja en nee. Niet in de oorspronkelijke zin, maar kunst is het zeker! (Galerie Juliette Jongma te Amsterdam).



Voor wie meer wil weten over de knipselkunst: In Westerbork bevindt zich het Museum van Papierknipkunst:
http://www.museumvanpapierknipkunst.nl/index.php

Voor geïnteresseerden in de Armeense kunstenaar:
http://www.juliettejongma.com/index.php?id=4&e=11&v=1

Uitgave: Wereldbibliotheek-Vereeniging, Amsterdam, 1940, gebonden, karton (met linnenmotief), 125 pagina`s.
Sinterklaasuitgave 1940 voor de leden der Wereldbibliotheek-Vereeniging. Voorzien van inlegvel: Sinterklaaspremie.

(Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten