Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 11 februari 2010

Oxenaar


Nog steeds denk ik, en velen met mij. met weemoed terug aan de prachtige ontwerpen van "Ootje" Oxenaar (1929 - 2017) voor onze bankbiljetten uit het "Gulden-tijdperk."

U ziet hier een genummerd kunstwerk (nr. 2169) van het ontwerp van het mooiste 50 gulden biljet ooit: de Zonnebloem.

De Zonnebloem
Het 50 gulden biljet kwam in 1982 uit en is ontworpen door Prof. Ootje Oxenaar en ontwerper Hans Kruit. Oxenaar studeerde beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en was van 1966 tot 1985 als ontwerper werkzaam voor De Nederlandsche Bank.
Twee series bankbiljetten zijn van zijn hand:
De erflaters-serie, met figuren uit de vaderlandse geschiedenis (5-Vondel, 10-Hals, 25-Sweelinck, 100-De Ruyter, 1000-Spinoza).
En de revolutionaire serie biljetten zonder portretten: de Zonnebloem (50-), de Snip (100-) en de vuurtoren (250 gulden).
Voor deze laatste serie werkte hij samen met Hans Kruit en gebruikte diverse nieuwe technieken.

Leuk detail: de bij op het biljet is op het laatste moment met lijm op het ontwerp van de zonnebloem geplakt. Dit was vlak voor de presentatie van het ontwerp aan president Zijlstra van de Nederlandsche Bank, omdat de ontwerpers het biljet nogal kaal vonden.





Met overwegingen die een mengeling zijn van nostalgie en kunst heb ik enkele bankbiljetten bewaard die door Oxenaar zijn ontworpen.

U ziet hier het vijfguldenbiljet met de beeltenis van Vondel (voor- en achterzijde).













en het tienguldenbiljet met de beeltenis van Frans Hals (voor- en achterzijde).

















(Mocht u geïnteresseerd zijn in het genummerde ontwerp van de Zonnebloem, stuur mij s.v.p. een e-mail (rolandwitte@yahoo.com)en doe een aantrekkelijk bod. Want zoals u weet: alles is te koop, zelfs geld...).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten