Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 11 april 2010

Stille pracht in het tropische aquarium, door J.M. Lodewijks

"Te illustreren met Hille`s plaatjes naar aquarellen van Rein Stuurman en H. van Kruiningen.
Pentekeningen en bandontwerp van Rein Stuurman."

Er zijn nog al wat boeken uitgegeven die volgeplakt dienden te worden met plaatjes die je moest sparen. In dit geval zijn het de producten van de Koek- en Beschuitfabriek Hille te Zaandam.



De bekende illustrateur Rein Stuurman (1900-1984), die aanvankelijk autodidact was en later een opleiding volgde aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, verzorgde het bandontwerp, alsmede een groot aantal der plaatjes. Terwijl hij toch vooral bekend, zo niet beroemd, was vanwege zijn vogelillustraties.

(Maar sommige vissen kunnen ook vliegen, heeft men misschien gedacht?)


Voor de Hille Koekfabriek heeft hij nog meer boekjes geillustreerd (bijv de "Kruger Wildtuin" (in Zuid Afrika).
Ook heeft hij verscheidene kinderboeken geillustreerd (o.a. geschreven door zijn tweeling-zuster Willie) en was hij de ontwerper van de strip "Bobbeltje de maankabouter." en tekende hij de strip "Jantje Puk" in de Gooi en Eemlander.

H. van Kruiningen (pseudoniem van Henri Adelbert Janssen, 1906-1996) was o.m. de maker van de boekjes over "Eekje Hoorn."

(rechts: afbeelding uit: De tovertuin van Eekje Hoorn,
H. van Kruiningen)
De Tovertuin van Eekje Hoorn



Uitgave: N.V. Koek- en Beschuitfabriek v/h/ G. Hille & Zn. te Zaandam, rond 1955 ? (5e album sinds 1952!). halflinnen, ingenaaide katernen, 151 pagina`s, compleet, zeer goede staat (klein vlekje achterplat).



(Te koop voor € 7,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten