Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

donderdag 21 januari 2010

Geuzenliedboek


In het boek dat ik hieronder besprak vond ik de afbeelding van
"Een Nieu Geu-/ sen Lieden-Boecxken/ Waerinne begrepen is den gantschen/ Handel der Nederlandtscher geschie-/ denissen, dees voorleden Jaeren tot/ noch toe gheschiedt eensdeels onder-/ wijlen in Druck wtghegaen, eens-/ deels nu nieu by-ghe-/ voecht// Viue Dieu, La Santé du Roy, et la/ Prospérité des Geus. 1588."
(Leve God, de gezondheid van de koning, en de voorspoed der Geuzen).

Pas in 1588, toen de Republiek der Geünieerde Gewesten zelfstandig kon optreden, werden de geuzenliederen in bovenstaande bundel verenigd.
De bundel bevat o.m. het triumflied van Heiligerlee, het treurlied over de moord op Egmond en Hoorne, het triumflied op de inneming van den Briel, het lied op de tiende penning, spotzangen op Ducdalf (=le Duc d`Alva= graaf Alva), de Paus en de geestelijkheid, historische zangen op Haarlem, Alkmaar, de Mokerheide, het ontzet van Leiden.
En, heel belangrijk, Het Wilhelmus.

Op de afbeelding wordt Filips II afgebeeld (links). In het midden staat het symbool van de geuzen: de bedelaarstas en twee handen ineengeslagen als zinnebeeld van de trouw der geuzen. En rechts ziet u de attributen zoals de bedelnap en een kalebasflesje. De zinspreuk erboven luidt: Vive leGues (leve de Geus).

Een uitgebreide beschrijving van de Geuzen vindt u op Wikipedia.
Meer informatie over het Geuzenliedboek is te vinden op: http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/geuzenliedboek/
Ook interessant is: http://www.digischool.nl/ckv2/burger/burger17de/geuzen/Geuzenliedboek.htm
Op deze laatste link vindt u o.m. geluidsfragmenten van het Wilhelmus, en ook info over Valerius Gedenck-clanck.
Nog een link voor meer info over het geuzenliedboek: http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederlands/letterkundige_werken/1570s/1576-77%20alginlgeuzenliedboek.htm

Vaderlandse geschiedenis in een notendop dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten