Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

vrijdag 22 januari 2010

Verzetspoëzie II. Het Vrij Nederlandsch Liedboek


"Stantvastich is ghebleven mijn hert in Thegenspoet."
Het geuzenlied werd en wordt verspreid in handschrift, op pamfletten en door in het verborgene verschijnende bladen.
"Het bewijst dat in den bitteren strijd, dien wij strijden de dichters niet afzijdig staan.
Het rebelsche lied heeft natuurlijk geen maker; het is er, en het heeft geen zin te weten van wien het is."

In 1944 publiceerde De Bezige Bij Het Vrij Nederlandsch Liedboek. Het is een bundel verzetspoëzie, samengesteld, naar later bekend werd door Jan H. de Groot, Han G. Hoekstra en Halbo C. Kool. De bundel kreeg een oplage van 1900 exemplaren. Kenmerkend voor Lubberhuizen was de interesse die hij aan de dag legde voor papiersoorten, lettertypen en andere zaken die boeken een faaier uiterlijk verlenen. Van de 1900 exemplaren waren er 200 gedrukt op Hollandsch papier en genummerd van I tot CC met romeinse cijfers en 200 op opdikkend papier, genummerd van 1 tot 200 met arabische cijfers. De omslag en enkele pagina's geven enigszins een beeld van de uitgave. Het gedicht 'Rebel, mijn hart' is net als 'De Achttien Dooden' geschreven door Jan Campert.

Opmerkelijk is het motto 'Stantvastich is ghebleven mijn hert in thegenspoet'. Deze aan het Wilhelmus ontleende versregels, waren het motto geweest van het in 1941 gevierde lustrum van de studentenvereniging waarvan Geert Lubberhuizen lid was, het Utrechtsch Studentencorps.
(zie: http://verzet.library.uu.nl/display.php?8)

Uitgegeven in bezet Nederland op Engels tekstpapier (1500 exempl.) op 1 April 1944.
1e druk, 188 pagina`s, ingenaaid, papieren cover met flappen, bovenzijde pagina`s niet opengesneden.
rug en kaft verschoten, lichte beschadigingen aan randen en rug (vochtkring). Inhoud zeer goede staat.

(Verkocht)

1 opmerking:

  1. Ik wil dit boekje graag van u kopen. Wat is de prijs inclusief verzendkosten. J.J.Leeflang te Voorschoten.

    BeantwoordenVerwijderen