Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

woensdag 27 januari 2010

De Fabels van La Fontaine



Misschien wel ontelbaar zijn de verschillende uitgaven van dit meesterwerk. En de een is vaak nog mooier dan de ander.
Deze uitgave is er een in de vertaling van J.J.L. ten Kate (1819-1889) en bevat schitterende gravures van Gustave Doré.
Het is een zeer lijvig boekwerk (ik schat het op 3 kg, en het meet 22,5 x 31 x 5,5 cm) en is een heruitgave van de druk uit 1875 door de Gebr. Binger te Amsterdam.




De gravures die Doré (1832-1883) maakte voor de Fabels dateren uit 1868.
Met Busch, Grandville, Töpffer en Cruikshank, wier grimmige humor hij deelde, behoort Doré tot de 19e eeuwse wegbereiders van het moderne stripverhaal. Van Gogh was een groot bewonderaar van Doré.
Ik vind het stuk voor stuk meesterwerken.



Zoals velen van mijn generatie met mij moest ook ik op de middelbare school een fabel van La Fontaine uit het hoofd leren.
Daarom is de fabel Le Corbeau et le Renard voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.

Opnieuw uitgegeven door: ICOB te Alphen a/d Rijn in 1980, 869 pagina`s, gebonden, linnen band.
Het bevat 320 gravures en alle 240 fabels.
Het stofomslag is, zoals meestal, beschadigd, maar het boek is in uitstekende conditie. ISBN 9061131146.

(Verkocht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten