Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

dinsdag 19 januari 2010

Geschiedenis der Nederlandsche Letterkunde, door Jan ten Brink









Dit is een boekwerk dat om aandacht vraagt!
Alleen het gewicht al. Ik schat het op ± 2,5 kg. (mijn brievenweger gaat maar tot 2 kg!).Een dikte van 6 cm en een formaat van 20 x 27,2 cm liegen er niet om!
De gemarmerde kaft en de halfleren rug en hoeken geven het een statig aanzien.
Dat is nog eens iets anders dan een pocketje in de boekenkast!
En dan is het nog niet eens geopend.
De binnenzijde van de kaft en de schutbladen zijn eveneens gemarmerd.
Het papier is matglanzend en van een stevige kwaliteit.


De inhoud van dit prachtige werk is buitengewoon mooi verzorgd.
De tekst van de hoofdstukken begint met een (verkleinde) initiaal uit een of ander handschrift.
En er is een overvloed aan illustraties en platen (reproducties uit handschriften bijvoorbeeld):
"Met facsimile`s in chromo-lithographie, reproductiën van titels, bladzijden en illustratiën uit Middeleeuwsche handschriften, incunabelen en zeldzame boeken en met portretten."
De heer J.H.W.Unger heeft als archivaris der gemeente Rotterdam, toezicht gehouden op het illustreren van dit werk.
Het zij vermeld!

"Een lust voor het oog en een warm gevoel", is wat me invalt als ik dit boek ter hand neem en zorgvuldig de bladen omsla..., de platen bekijk.
Het boek laat zich behandelen als een trotse adellijke dame, met respect...
Ik ben blij dat ik kennis met u heb mogen maken!

Uitgegeven door Uitgeversmaatschappy Elsevier, te Amsterdam, in 1897. 698 pagina`s.
Er is sprake van ouderdomsvlekken, maar wat wil je voor zo`n oude dame? De conditie is zeer goed.

(Te koop voor € 60.00

Geen opmerkingen:

Een reactie posten