Zoeken in deze blog

Welkom op deze weblog

"Een uit de hand gelopen hobby"
"Kent u die uitdrukking?" zou dominee Gremdaat zeggen!

Via de volgende link kunt u de volledige lijst vinden van de boeken die ik in de verkoop heb:


Daarnaast echter zijn er altijd boeken die ik graag in mijn privé bezit houd.

Het leek mij leuk om iets meer te laten zien van de boeken die ik interessant vind. Vanwege de speciale uitgave, de interessante inhoud, de schitterende band of de prachtige illustraties.

Daarvandaan dus....

En misschien laat ik u af en toe ook wel mee genieten van mijn literaire aspiraties, in proza of poezie.
Of plaats ik een afbeelding van mijn eigen schilderkunst!

Veel plezier!

Follow RolandWitte on Twitter


.

zondag 17 januari 2010

Mijn spelen is leeren

Een waarlijk klein juweeltje is dit boekje. Niet groter dan 12 x 15 cm. Rood linnen met goudopdruk en goudopsnee. Verhaaltjes en gedichten voor de jeugd? De titels van de verhalen/gedichten liegen er niet om: Waarheid en Logen, In Dienst, Line bij haar Keuken, Op Water en Brood, Schoolliedjes voor arme kinderen, en zo meer. En dan vinden ze dat de jeugd van vroeger het veel makkelijker had! De bijdragen zijn van: Christina van Gogh, L. van den Broek, Arnold, J.Cr. Gewin, A. Ising, S.J. van den Bergh, W.J. van Zeggelen, J.J.A. Goeverneur, N.A. van Charante, H. Binger, J.P. Heije en J.C.V.E. Jongens. De twee namen die opvallen zijn natuurlijk J.J.A.Goeverneur, die wij kennen van de bewerking van R. Töpffers Prikkebeen, en J.P. Heije, die alleen nog bekend is van de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam! Maar wat het boekje zo bijzonder maakt voor mij zijn de illustraties. Te beginnen bij de frontispice. Ik word er gewoon lyrisch van! Zo aandoenlijk is het kleine joch (ook jongens droegen vroeger een jurkje!) in de weer met zijn boek, hoog geheven, alsof hij het uit wil roepen dat er geen groter goed is op deez aard dan "leeren". Hoepel, paard en vlieger liggen ongebruikt terzijde...Dat alles omkruld door de maker van deze prent. En zo bevat het boekje nog de kleurenprenten: Op Water en Brood, Waarheid en Logen, Zaturdag, In Dienst, Luisteren en Wilde Marie. Alle beschermd door vloeipapier. Het boekje werd uitgegeven door H.J. van Kesteren te Amsterdam, vermoedelijk in 1855 (1856), want onder enkele bijdragen staat genoemd jaartal vermeld. De conditie is, gezien de ouderdom, goed te noemen. Wel zijn hier en daar zgn. ouderdomsvlekken aanwezig en is de rug licht beschadigd. 
(Te koop voor € 65,00

Geen opmerkingen:

Een reactie posten